-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Hyundai mot strømmen
Bare én bilprodusent i Europa søker nå etter flere hundre bilarbeidere. Hyundai skal øke fra ett til to skift ved fabrikken som produserer i30 i Tsjekkia. Det kommer også flere nye modeller.
Hyundai har vært i en eneste lang og bratt utforbakke etter at produsenten overtok distribusjonen i Norge. I fjor var merket nede på 1,4 prosent markedsandel og flere forhandlere hadde oppsigelsen klar.
Men nå er det skjedd noe med Koreas største bilmerke. Etter introduksjonen av i30 samt utvidet garanti er markedsandelen 3,7 prosent. De forhandlere som i fjor dømte Hyundai over og ut, jubler over at de ikke sendte inn sin oppsigelse.
Én modell som treffer markedet var det som skulle til. i30 ble en publikumsfavoritt fra første dag. Og med en stasjonsvogn ble suksessen enda større. Og det er ikke bare i Norge Hyundai seiler i medvind. Hyundai er et av få merker med fremgang i Europa. Riktignok var de langt nede før det begynte å øke, men økning er økning.
I Europa – for Europa
Fremgangen har flere årsaker. Kanskje den viktigste er at Hyundai bestemte seg for å dele verden inn i tre markeder: Korea, Nord-Amerika og Europa og tilpasse modellene til kundenes ulike ønsker.
Nye fabrikker er bygget i Tyrkia, Tsjekkia og Slovakia – noen er øremerket Hyundai, andre Kia. Begge merkene er i det samme konsernet, og de fleste modellene er tilnærmet eneggede tvillinger med forskjellig kosmetikk i eksteriør og interiør.
Europas nyeste fabrikk ligger i Tsjekkia og skal i hovedsak produsere Hyundai. I Tsjekkia er det tre produsenter av biler – Skoda, Peugeot-Citroen (de lager også Toyota Aygo) og altså Hyundai.
I Slovakia har Audi-VW store fabrikker, og der finner vi også Kia som både produserer Hyundai og Kia. Det er 90 kilometer mellom Hyundai- og Kia-fabrikkene i det gamle Tsjekkoslovakia, og mens de i Tsjekkia lager gearkasser – bygges alle motorer i Slovakia.
Uberørt
Nyeste fabrikken har alltid det nyeste produksjonsutstyret. Dette gjelder Hyundai-fabrikken i Nosovice der 70 prosent av bilens verdi har tsjekkisk opprinnelse. Dog står filialer av koreanske konsern bak hoveddelen av leveransene.
Det er tett med roboter og fabrikken sies å være den mest automatiserte i Europa. Det er de helt til noen andre bygger en ny fabrikk.
Til nå har fabrikken gått på ett skift. Nå søker man etter flere hundre bilarbeidere for å starte opp skift 2. Alt skjer rundt i30 og i30SWsom i dag er eneste modell fabrikken produserer.
Nye modeller på beddingen
Men Hyundai har planene klare for nye modeller:
En liten SUV (betegnelsen i dag er iX35) vil komme mot slutten av 2009. Bilen skal produseres i Kia-fabrikken i Slovakia – på samme plattform som i30.
Kia kommer med en MPV som foreløpig har navnet Nummer 3. Den skal produseres av Hyundai i Tsjekkia. Den kommer en gang neste år.
Så i 2011 får Hyundai en versjon av Kias nummer 3
Endring blir det også på i30 når det i høst kommer ny årsmodell. Da vil alle bilene til Norge bli utstyrt med start-stopp system fra Bosch. Det fører til redusert CO2-utslipp med ca syv prosent, og bilene kan dermed bli noen kroner billigere
Hyundai har også bestemt seg for å importere et begrenset antall av iX55 med V6 bensinmotor fra USA. Bilen er stor nok til at den blir varebil i Norge
Hyundai er i gang med å bygge sin første bilfabrikk i Russland
I år lanserer Hyundai sin første hybridmodell i Korea. Det blir en versjon av Elantra. Det er ventet at flere modeller vil komme i hybridversjon – med salg i Europa fra 2010.