Toyota setter høye mål

Toyota håper å selge tusenvis av biler når de lanserer sin nye brenselcellemodell i 2015. I fremtiden blir teknologien langt mer tilgjengelig.

Publisert Sist oppdatert

Automotive News Europe har intervjuet en av toppsjefene for r&d hos Toyota, Soichiro Okudaira. Han mener at BC-teknologi blir en av flere alternativer for økobiler fra 2020. Innen 2030 tror han også prisene blir på nivå med andre nullutslipp-biler.

Toyota håper de skal klare å selge mellom 5.000 og 10.000 BC-biler når produksjonsutgaven av deres FCV Concept kommer i salg fra 2015.

LES OGSÅ: Toyota går for hydrogen

Da Toyota bygde sine første demobiler med denne teknologien i 2007, kostet bare brenselcelle-systemet i hver bil rundt 750.000 euro. Innen 2015 regner man med å presse kostnaden ned i ca. 36.000 euro, rundt halvparten av bilens forventede utsalgspris.

På lengre sikt håper man å få kostnadene ytterligere redusert med 80 prosent etter hvert som produksjonen øker.

Et problem for brenselcelle-biler i dag er tilgangen til hydrogen som er brennstoffet de fleste av dem benytter. I Norge har det vært stille om den såkalte HyNor-satsingen de siste årene, men vi har nå i alle fall noen få stasjoner i Sør-Norge.

I øko-fokuserte California har myndighetene tatt grep for å sørge for at delstaten har minst 100 hydrogenstasjoner innen 2024. Der leier i dag Honda ut sin FCX Clarity mens Mercedes selger sin F-Cell basert på forrige B-Klasse.

Toyota skal lansere sin FCV sedan i Japan, Nord-Amerika og Europa. På vårt kontinent trekkes Tyskland, Skandinavia og Storbritannia frem som de mest interessante markeder å starte opp i.

Mercedes har tidligere snakket om å lansere en ny BC-modell i 2015, men disse planene er nå utsatt med minst to år. I USA skal Hyundai lease ut 1.000 Tucson FCV neste år, og Honda planlegger å lansere en ny femdørs BC-bil i 2015.

Powered by Labrador CMS