Mercedes-Benz : Hydrogenbil i praksis - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Hydrogenbil i praksis
De siste ukene har vi testet hydrogenbilen Mercedes-Benz B-klase F-Cell i Oslo-området. Her er våre førsteinntrykk.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Frem til nå har de få hydrogenbilene som har rullet på norske veier hatt forbrenningsmotor.

F-Cell har funnet en smartere løsning for bruken av hydrogen. Den er en elbil som i stedet for å hente strøm utelukkende fra et batteri, får den fra en brenselcelle.

Bertel O. Steen har jobbet lenge for å finne en løsning for typegodkjenning og registrering av 10 prototyper som skal rulle rundt i Oslo som en del av et større testprosjekt.

Totalt er planen å bygge 200 F-Cell-biler. De skal gå i demoprosjekter i Stuttgart, Frankfurt og Berlin, samt i USA og Norge.

Som en vanlig bil
Utenfra hadde det knapt vært mulig å skille F-Cell fra en B-200 om det ikke hadde vært for dekoren og det manglende eksosrøret.

På plass bak rattet er det også svært likt det du forventer å finne i en kompakt premiumbil.

Det mest spesielle skjer når du vrir om nøkkelen.

Som i en elektrisk bil er det naturligvis ikke noen motor som startes opp. Det du hører når du begynner å kjøre, er viftene i brenselcellen.

Når du starter opp skjer det ved hjelp av et litiumione-batteri som gir strøm til elektromotoren.

Brenselcellen kommer så opp til full effekt, og sørger for strømmen som gjør at elektromotoren yter 100 kW og 290 Newtonmeter.

Bra skyv
Det er nok til å gi den forholdsvis tunge bilen bra skyv. Det til tross for at F-Cell er rundt 300 kilo tyngre enn en ordinær B-Klasse.

Den store fordelen med en bil som bruker en brenselcelle som energibærer i stedet for batteri, er kjørelengde.

Mercedes sier at F-Cell kan kjøres opp mot 40 mil på en fylling, selvsagt avhengig av hvordan den kjøres.

Uansett er det mellom tre og fire ganger så langt som dagens batteri-el-biler.

Godt egnet
Selve plattformen i den utgående B-Klassen var spesielt godt egnet til å bli brenselcellebil.

Det doble gulvet gir god plass til brenselcelle og hydrogentank. Alle styreenhetene er også plassert under gulvet. Fordelen er at man har beholdt bagasjeplass, og innvendig plass som i en ordinær bil med forbrenningsmotor.

Selv om vi snakker om en prototype fremstår den som noe du kunne gått og kjøpt i butikken – det kan du ikke.

Fortsatt mange utfordringer
Det er mange grunner til at hydrogen så langt bare er på eksperimentnivå.

Hovedårsakene er mangel på infrastruktur i form av fyllestasjoner og distribusjon med tilhørende pris.

Dessuten har brenselcellestacken i F-Cell en levetid på rundt 2000 timer. Det tilsvarer ifølge ekspertene rundt 100.000 kilometer.

Pris på bilen er så langt bare tenk på et tall.

Det å bygge biler i den skalaen vi snakker om i dag er selvsagt utrolig dyrt.

Fremtid
Hos Mercedes-importør Bertel O. Steen antyder man at en produksjonsbil skal kunne koste rundt 250.000 kroner, om den kommer på markedet litt før vi skriver 2020.

I dag finnes det noen få fyllestasjoner.

I Oslo er det Statoil-stasjonen på Økern, og om noen uker åpner en ny stasjon i forskningsparken på Blindern.

I Drammen finnes en fyllestasjon, det samme gjelder i Skien og Stavanger.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: