-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Toyota går for hydrogen i 2015
Når Toyota i 2015 setter en hydrogendrevet brenselcellebil i begrenset produksjon, vil Norge være blant de første landene som får bilen.
Toyota gjør ord til handling når de på kommende Frankfurt-messe gir noen hint om den hydrogendrevne brenselcellebilen selskapet setter i begrenset masseproduksjon i løpet av 2015.
Selve premieren finner naturlig nok sted på Tokyo-messen et par måneder senere.
Vises i Tokyo
Det var Satoshi Ogiso som slapp katten ut av sekken under Toyotas hybridseminar nær bilbyen Detroit.
Det viktigste i beskjeden fra Ogiso er at Toyota har klart å krympe og effektivisere brenselcelleteknologien slik at den ikke stjeler kupe- eller bagasjeplass i bilen det hele monteres inn i.
Eksempelvis erstattes fire tanker i testbilene av to i produksjonsmodellen.
En brenselcellebil er i praksis en elbil med eget kraftverk hvor brenselcellene omdanner hydrogen til elektrisitet og med rent vann som avfallsprodukt.
Opptil 700 km
Avhengig av temperatur- og kjøremåte vil Toyotas kommende brenselcellebil klare opp mot 700 kilometer på hver tanking.
Det betyr i praksis at den klarer 500 kilometer før tanken går tom. Kaldstartproblemene skal være løst ved at bilen starter greit i minus 30 grader.
Og bilen: En firedørs sedan med lengde på 4,75 meter, 1,79 meter bred og 1,51 meter høy, det er ganske nær målene på Toyota Avensis sedan.
Norge blant de første
Når Toyota velger å putte brenselcelleteknologien inn i en sedan betyr det at hjemmemarkedet og USA veier tyngre i Toyotas spede hydrogenoppstart enn Europa.
I hele den meget lange forsøksperioden forut for serieproduksjon har Toyotas brenselcellebil vært en SUV.
Likevel står Norge fremst på listen over land som får selge bilen. Forklaringen er å finne i den gode infrastrukturen som er bygd for å tanke hydrogen i Oslo-området.
Svindyr
Toyota antyder en forsiktig start akkurat som da giganten utenfor Nagoya i Japan dro i gang hybrideventyret i 1997. Først etter 2020 tror Toyota prisen er nede på et «spiselig» nivå og volumet utgjør noen titusen biler i året.
Og prisen i Europa: 80.000 euro som betyr 650.000 kroner i Norge. Prisen vil være den samme fordi brenselcellebiler i praksis er elbiler uten noen form for skadelig utslipp og derfor slipper unna alle engangsavgifter, enn så lenge også moms.
Vi arbeider for å få prisen ned, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
Klippefast tro
Toyota er blant de få som har trodd klippefast på brenselcellebilen. Allerede for 20 år siden kjørte vi en prototype drevet med hydrogen i Japan.
På den tiden snakket mange bilprodusenter høyt om fordelen med hydrogen, men mange har falt fra.
Nå står Honda, Hyundai, Mercedes-Benz og Toyota tilbake. Hyundai og Mercedes-Benz har i to år kjørt feltforsøk i Norge med til sammen 12 brenselcellebiler (10 Mercedes B-klasse og to Hyundai ix35).
Både Mercedes og Toyota lovet produksjonsstart i 2015, men Mercedes har utsatt sin bil til 2017.
Hyundai på veien
Hyundai ix 35 med hydrogen/brenselceller (FCEV) er imidlertid allerede i handelen, og Skedsmo kommune har kjøpt en bil. Men prisen på 145.000 euro (snaut 1,2 millioner kroner) skremmer sannsynligvis de fleste fra å gjøre slike innkjøp.
Informasjonssjef Morten Brusletto hos den norske Hyundai-importøren sier at Hyundai forventer at prisen på brenselcellebilene vil være konkurransedyktige med sammenlignbare biler kjørt på vanlig drivstoff om to til tre år.