Ladbare hybrider
VW Golf GTE og Audi e-tron er de ladbare hybridene med størst salgsfart. (Foto: Øivind Skar)
Ladbare hybrider
Biler med identisk teknologi: Audi e-tron og VW Golf GTE. (Foto: Øivind Skar)
Ladbare hybrider
Ladbar hybrid er for tiden nest mest kjøpte Golf etter elvarianten. (Foto: Øivind Skar)
Ladbare hybrider
Mitsubishi Outlander er enn så lenge landets mest kjøpte ladbare hybrid. (Foto: Øivind Skar)
Ladbare hybrider
VW skal selge minst 4500 ladbare Passat hybrid neste år. (Foto: Øivind Skar)
Ladbare hybrider
Også BMW X5 kommer som plugg-inn. (Foto: Øivind Skar)
Ladbare hybrider
Porsche har solgt 11 ladbare Cayenne i år. (Foto: Øivind Skar)
Ladbare hybrider
Råeste ladbare hybrid er uten tvil BMW i8. (Foto: Øivind Skar)
Ladbare hybrider
Plugg-inn-eventyret i Norge startet med Opel Ampera mot slutten av 2011. (Foto: Øivind Skar)

Ladbare hybrider til værs

Salget av ladbare hybrider har eksplodert det siste året og står så langt i juli for sju prosent av nybilsalget. I 2016 kan plugg-inn-salget bikke ti prosent.

Publisert Sist oppdatert

Fra en ytterst forsiktig start med én Opel Ampera som første ladbare hybridbil på norsk jord midt i november 2011, har salget av «i pose og sekk» bilene eksplodert i år. Pluss 598 prosent så langt i juli, viser OFV-tall.

Neste år kan mer enn hver tiende nysolgte personbil komme til å være en ladbar hybrid. Bare av Passat og Golf håper Volkswagen å levere ut mellom 9000 og 10.000 hybrider fordelt på minst 4500 Passat og 4900 Golf.

VW Golf GTE er nå den ladbare hybriden med størst salgsfart. Mens den helelektriske varianten står for 41,7 prosent av Golf-salget i juli, er andelen av plugg-inn hybrider allerede oppe i 24,2 prosent. To av tre nye Golfer i juli ble levert med ladeledning.

Incentiv-drevet
Forklaringen på salgsveksten i 2015 er å finne i en kombinasjon av forholdsvis rause statlige avgifts-incentiver og et bredere utvalg av attraktive modeller med ladbar hybridteknologi.

Sistnevnte drevet fram av EUs kommende krav til utslipp av klimagassen CO2 (95 gram/km gjeldende fra 2021).

Det skulle ta et par år fra Opels famling med Ampera før ladbare hybrider fikk fotfeste. I overkant av 200 biler i årene 2012 og 2013 imponerte ingen.

Norske bilkjøpere rettet øynene mot de elektriske bilene. De var fritatt for engangsavgifter og moms, og ble heiet fram i kollektivfeltene og bomringene av miljøforkjempere og politikere.

Mye på trappene
Allerede ved inngangen til 2014 utgjorde elbilene 5,5 prosent av bilsalget. I skyggen sto de rekkeviddeangstfrie ladbare hybridene med kort elrekkevidde, men ubegrenset rekkevidde med fossilmotoren – og beskjedne 0,2 prosent av det samme bilsalget.

I 2016 kommer en rekke nye ladbare hybridmodeller i salg. VW Passat er her med full tyngde og Audi, BMW og Mercedes introduserer flere ladbare hybrider. Også Mitsubishi ASX er varslet som ladbar, for å ha nevnt noen.

VW-konsernet tror at ladbare hybrider på verdensbasis allerede i 2018 kommer til å utgjøre 400.000 enheter og tre millioner i 2022. Ladbare hybrider ventes å selge bedre enn vanlige hybrider allerede fra 2019, melder Automotive News.

Dette er salget av ladbare hybrider så langt i år:

Kilde: OFV per 13.7.2015

Plug-in hybrider registrert i Norge

Modell:

Ant.

1. Mitsubishi Outlander

1366

2. Audi A3

1010

3. VW Golf

916

4. Volvo V60

359

5. BMW i8

28

6. Toyota Prius

15

7. Porsche Cayenne

11

8. Mercedes S-klasse

3

8. Mercedes C-klasse

3

Drivlinje

Ant.

2014-15

Bensin/el

3352

+270 %

Diesel/el

337

+1097 %

Powered by Labrador CMS