-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Hjemmebrent – på frityr
Mekk din egen biodiesel. Fullt mulig, og slett ikke dyrt.
Egentlig hadde jeg tenkt å holde kjeft om dette. Dels fordi det er en glimrende idé, og dels fordi jeg ikke vet hvor ulovlig det egentlig er.
Og jeg vet om i hvert fall tre personer som driver med dette nå – jeg sier ikke at de bruker resultatet til landeveistrafikk, men de fremstiller i hvert fall en førsteklasses biodiesel.
Jeg har glemt å spørre om den av avgiftsfri, men jeg kan forsikre at den ikke er tilsatt kunstige fargestoffer.
Problemet er nemlig at disse produksjonsredskapene som har vært en søt hemmelighet blant innvidde i nesten et år nå, kommer til å eksplodere i offentligheten denne turistsommeren.
For eksempel vil alle dere som skal besøke det store bilmuseet i Beaulieu og tar den gamle bussen, få vite hva den går på. Dere som tar taxi i Cheltenham vil få klar beskjed.
Og et eller annet sted på hjemmesiden til den engelske dronningen får man vite at hennes Royal Train nå drives av biodiesel produsert av Green Fuels Ltd.
Gjør-det-selv
Nå er det kanskje ikke spesielt overraskende at det er noen som leverer biodiesel. Men spennende blir det når den samme leverandøren også leverer gjør-det-selv-utstyr for et par tusen kroner.
Så dersom svigersønnen din, eller bestekompisen, driver et skikkelig gatekjøkken med – si – 50 liter spillfrityrolje i uken, så er du i gang. Ved hjelp av Green Fuels pneumatisk drevne (ingen gnister i prosessen takk) anlegg, har du plutselig mer enn nok drivstoff til den gamle dieselbilen din.
Et par timers innsats, en dash metanol og litt kaustisk soda og så litt strømforbruk - og du er i gang.
Green Fuels Ltd. arrangerer kurs i denne edle sporten, de har en teknisk support linje, og kan hjelpe deg med alle spørsmål.
Lovlig?
Det er to produkter de selger til hjemmemarkedet: FuelPod 1 ser litt primitiv ut, men kan produsere 40 liter om dagen og koster mindre enn 1000 pund.
Fuel Pod 2 ser så lekker ut at du kunne hatt den stående i stuen, den kan levere 50 liter per dag, er litt enklere å betjene, men koster 2.500 pund.
Allikevel, med en literpris på under en femmer skulle man tro det var mulig å tjene inn dette.
Hvis det er lovlig da.
Du kan jo spørre om det også, når du går til http://www.greenfuels.co.uk/