-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Skoda som superbil
Med utgangspunkt i legendariske 130 RS, har noen tsjekkiske tryllekunstnere bygget en Skoda-kloning du aldri har sett maken til.
En åpenbart dyktig designer, Petr Novague, har slått seg sammen med et plate-stampe selskap som heter Kvovyroba Hoffmann. Sammen har de bygget «vår første bil» som må plasseres i superbilklassen.
Oppskriften er original. Man har tatt utgangspunkt i en av de klassiske rally-Skodaene, 130 RS. En bil som ikke bare var nydelig, nesten i italiensk forstand, men også kjapp nok til å gjøre inntrykk på konkurrentene. En bil John Haugland kjenner godt.
Nå er det riktignok ikke mye tilbake av originalen, selv om man ser tydelige tendenser i linjeføringen. Og om motoren ikke er plassert i hekken på denne nyeste, så sitter den i hvert fall et sted mellom for- og bak-aksel, og driver bakhjulene.
HN R200 heter denne modellen, som bruker deler fra den store Skoda-familien. Motoren er hentet rett fra Audi, og er en V-åtter på 430 hk som drar gjennom seks trinn. Det snakkes om 4,5 til 100, en toppfart på ca. 280 km/t og et forbruk på 1,25.
Superb har plutselig fått en ny mening.
Her er det todørs karosseriet bygget i aluminium med en rekke biter i karbonfiber-kompositter. Det sies at det er innført en del spennende detaljer for produksjon her, hvilket i det minste betyr at man ser for seg en liten produksjonsserie.
Novague bygde først denne bilen som et rent bilshow-innslag. Han bygde det hele på et Octavia chassis, men uten tanke på at noen ville kjøpe en slik.
Derfra har imidlertid det hele utviklet seg slik at nå er bilen klar. Flere er allerede på veien, og de to partene tar gjerne i mot flere bestillinger. En håndbygget bil kan jo ofte tilpasses kundens spesielle ønsker, men her er man ganske klart på at man ikke vil rote til interiøret.
Det er spartansk, akkurat det kontoret skal ikke brukes til noe annet enn bilkjøring. Og slik skal det fortsatt være, sier de.
Verken vekt eller pris vet jeg noe om, men jeg håper den neste bilen de tar utgangspunkt i vil være en av de store hekkmotoriserte Tatraene. Det vil virkelig kunne bli spennende.