-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
GM dobler hos Suzuki
Suzuki er en av GMs mange japanske allierte. Nå styrker amerikanerne sitt nærvær der, de øker sitsen fra 10 til 20 prosent.

Uansett, sakte og sikkert fortsetter GM å styrke posisjonen sin der. Det er ikke så lenge siden de kjøpte seg inn i Subaru-produsenten Fuji Heavy Industires. Og nå går de til sin gamle allierte, Suzuki, og kjøper ti prosent til av aksjene, i tillegg til de ti de har fra før. Til enorm applaus fra markedet, Suzuki-aksjene økte med nesten 10%.
GMs policy er litt spennende, for bortsett fra hos Suzuki, er de ikke i nærheten av de 30% pluss av aksjekapitalen som gir dem veto-rett på styrenivå, som for eksempel DaimlerChrysler hos Mitsubishi. De nøyer seg med en aksjepost som sikrer et harmonisk samarbeide, og muligheter for felles innsats på for eksempel produktplanlegging, forskning og utvikling – og ikke minst komponent-fellesskap.
Den umiddelbare felles operasjonen for GM og Suzuki nå, etter at Suzukis Wagon R er utstyrt med Opel- og Chevrolet-merker, er å utvikle for produksjon YGM-1 (bildet), konsept-bilen fra Tokyo-utstillingen. Den skal først bygges ved Kosai-fabrikken fra september neste år, men kan også bli et produkt for GMSukis felles fabrikk i Canada. Den nye modellen blir nok også å finne på all verdens markeder, også med GM-navn på. Dessuten antydes det at parallelt med Suzuki-utgaven kan det blir produsert en Saturn-utgave av den, spesielt for Japan.
Skal man nå 10 prosent må man selge mange steder.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no