-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Annenklasses Chrysler
Man kan lure på hvorfor – for årsaken kan da ikke være å vise Chrysler-arbeiderne at de er annenklasses borgere av Daimlerchrysler-riket. Men hvordan skal det oppfattes når tyske arbeidere får bonus samtidig som amerikanske sies opp?

Daimlerchrysler er enten svært uheldige med timingen, eller dette er gjort helt bevisst: 140.000 Mercedes-arbeidere i Tyskland skal få utbetalt en bonus som tilsvarer noe over 10.000 kroner, 10% høyere enn i fjor. Meldingen om dette kom kun på tysk, selvfølgelig ikke helt vanlig for dette globalt-opererende konsernet.
Dagen før hadde selskapet kommet med de første indikasjoner på et negativt driftsresultat, der skylden selvfølgelig ble lagt på Chrysler alene. Nå er det ikke sagt at Chrysler-arbeiderne ikke skal få noen bonus, men for det første er det ikke sagt noe om den enda, for det andre er det sannsynlig at den bli vesentlig mindre enn den tyske, hvis det blir noe i det hele tatt, og for det tredje er nok Chryslers ansatte mer opptatt av meldingene om at 26.000 arbeidsplasser er i ferd med å gå tapt.
Det er jo ikke lenger et poeng at Daimlerchrysler er en sammenslutning av likemenn slik propagandaen ved tyskernes overtagelse forsøkte å fremstille det som. Alle vet at her er det en part som er likere enn de andre. Det er også åpenbart at det ikke lenger dreier seg om en global operasjon. Erich Klemm som er arbeidernes representant i Dc-styret, sa at han var glad for at selskapet linket nyttårsbonusen til det de respektive fabrikkene tjente – i dette tilfelle Mercedes personbil og lastebil pluss Smart – og ikke til de konsoliderte resultatene.
Ironien i det hele er at det var Chrysler som innførte profitt-deling med arbeiderne for 20 år siden. Den gang var det en belønning for alle som var med på å dra det veldig tunge lasset.