Art Deco i Nashville
1930 Cord L-29 Cabriolet
Art Deco i Nashville
1930 KJ Henderson Streamline
Art Deco i Nashville
1930 Jordan Model Z Speedway Ace Roadster
Art Deco i Nashville
1933 Pierce-Arrow Silver Arrow Sedan
Art Deco i Nashville
1934 Model 40 Special Speedster
Art Deco i Nashville
1936 Delahaye 135M Figoni and Falaschi Competition Coupe
Art Deco i Nashville
1936 Stout Scarab
Art Deco i Nashville
1937 Delahaye 135MS Roadster
Art Deco i Nashville
1938 Talbot-Lago T150C-SS Teardrop Coupe
Art Deco i Nashville
1938 Tatra T97
Art Deco i Nashville
1941 Chrysler Thunderbolt

Art Deco i Nashville

En av BilNorges venner som var jakt etter musikk forteller om en strålende bilutstilling i Nashville.

Publisert Sist oppdatert

Takket være hjemmesiden til Frist Center går det faktisk an å si at dette er en spennende utstilling, samtidig som vi kan slå fast at jommen er Nashville litt annet enn C&W med Hank Williams og Dolly Parton.

Det pussige er at da jeg fikk hilsenen holdt jeg på med en bok som het «Art Deco and the British Car Design» - dette er visst noe som er i tiden, for utstillingen i Nashville heter «Senous Steel, Art Deco Automobiles»

Art deco er en kunst/design stil som stammer fra Paris på tidlig 20-tall, og stilen kan spores i det meste av det som omga oss den gangen, ikke minst når det gjelder arkitektur.

Siden Frist Center i Nashville befinner seg i en typisk Art Deco bygning, så passer det jo ekstra bra å plassere Art Deco biler på innsiden.

Det er Ken Gross som står bak utvalget – han er tidligere direktør på den verdensberømte Petersen Automotive Museum i California, men de siste årene har han gjort seg enda mer bemerket som kurator.

Han har en lang rekke spennende utstillinger bak seg - de fleste av dem virker som han kan hente fra øverste hylle når han vil ha frem et budskap.

Det er også ganske typisk at utstillingene hans har vært arrangert på steder som Atlantas High Museum of Art, Portland Art Museum eller Utahs Museum of Fine Arts – det er med andre ord lokaliteter som ikke er vanlige for de typiske biltrynene.

Gross er med på å spre bilkultur inn i kretser som ikke akkurat har sett på bil som kunst.

Det som er litt gøy er at mens Art deco-preget design var helt nødvendig for å selge kjøleskap eller radioer eller vaskemaskiner eller sågar hus i 30-årene, ble stilen aldri noen suksess for biler.

I dag ser vi på mange av disse som mesterverk, men ingen av dem solgte i noe særlig antall.

Selvfølgelig kan det forklares med at Art Deco-karosserier ofte ble bygget i meget begrenset opplag på svært dyre chassiser, men for eksempel var jo Chrysler Airflow, et forsøk på volumproduksjon – også en kjempeflopp.

Men når man i dag ser på disse enestående skulpturene får vi være glade for at karosseridesignerne sto på sitt på tross av at publikum så en annen vei.

For oss er det spesielt spennende at amerikanske biler er i flertall. Det er ikke så ofte vi får Pierce Arrows Silver Arrow rett i fleisen, eller Stout Scarab – bygget av en fyr som var like mye fly-ingeniør som Gabriel Voisin (som også har en av sine biler her) men som tenkte bil på en helt annen måte.

Karosserier fra LeBaron (på en Packard) eller Chryslers drømmebil «Thunderbolt» fra 1941 er heller ikke dagligkost for oss.

La bildene tale for seg – og vit at utstillingen holder åpent frem til 15. september. Og at hjemmesiden fristcenter.org/calendar-exhibitions/detail/sensuous-steel inneholder gode informasjoner om alle bilene, og har samtidig en av de beste link-listene jeg har sett til amerikanske institusjoner av interesser for sånne som oss.

Powered by Labrador CMS