Bilenes underlige verden

Trodde du at japanske biler kommer den lange veien fra Japan til Norge? Og at tyske biler er tyske, og svenske er svenske? Feil, feil og feil igjen.

Publisert Sist oppdatert

Ekte amerikaner? Neida, laget i Østerrike
Ekte amerikaner? Neida, laget i Østerrike

Biler lages på de underligste stedene på kloden – og mange av dem havner hos en forhandler nær deg. Men engste deg ikke – Norge får aldri en bilfabrikk.

Mazda og Ford fra Thailand, Fiat fra Brasil, Suzuki fra Ungarn og VW fra Polen, Slovakia og Portugal. Eller hva sier du om ”Japans største bilprodusent Toyota som knapt leverer en bil til Norge laget i Japan.

Så kanskje vi må slutte å snakke om ”japanske biler og om de ”tyske bilene – for det er snart ikke mulig å vite hvor bilene som selges i Norge produseres. Tro det eller ei – men de fleste Chrysler og Jeep som selges i Norge produseres i Østerrike, og vet du hvor Saab bygger sin nydelige cabriolet? Ikke i Sverige – ei heller i Finland – men i Østerrike. Der BMW også produserer X3. De eneste som er hundre prosent tro mot sitt opprinnelsesland er faktisk i dag Kia (Korea), Daihatsu (Japan) og Chevrolet (Daewoo fra Korea). Men også her endrer tingen seg når Kia og Hyundai snart starter produksjon i Slovakia. Skoda settes sammen bare i Tsjekkia (men mange komponenter er felles med VW).

Spiller det noen rolle?
Er det viktig hvor en bil produseres?

Noen gang ja – andre ganger spiller det ingen rolle. Et skrekkeksempel er Mercedes’ produksjon av store flerbruksbiler i Spania. Norske forhandlere husker fortsatt med skrekk og gru bilene som ”ikke hadde k i ordet kvalitet en gang”. Bilene kostet Mercedes-importøren dyrt.

Eller når Volvo startet sitt nederlandske eventyr med 300-serien. Bilene var så dårlige at det i Norge ble etablert et lite produksjonsbånd der bilene ble sjekket og utbedret før de ble solgt til kunder, men mange kunder husker fortsatt alle feilene med bilene.

For ikke å snakke om trillingbilene Ford Galaxy, Seat Alhambra og VW Sharan som alle kommer fra Portugal. Dessverre kommer disse smarte flerbruksbilene ofte sist i kvalitetsundersøkelser. Ikke rart samarbeidet nå sprekker.

Japanere best
Ingen har bredere erfaring og kan dette med å produsere i andre land bedre enn japanske produsenter. Det bygges ”japanske biler over hele kloden – og kvaliteten er den samme. Japanske produsenter makter ikke bare å eksportere produksjon – men også kvalitet. De stiller strenge krav og vil ha full kontroll. Når Citroën, Peugeot og Toyota kommer med en felles minibil produsert i Tsjekkia – er det Toyota som setter standard for kvalitet. Det ville være selvmord om en Toyota fra Tsjekkia hadde dårligere kvalitet enn om bilen kom fra Japan.

Ser du på ”japanske biler som selges i Norge stammer neppe storparten fra Japan. Flertallet bygges i England, Spania, Tyrkia eller i Thailand. Og mer global blir bilindustrien.

EU større enn USA
Japan er fortsatt landet der det produseres flest biler. I fjor ble det bygget like over 9 millioner biler på øya og i Asia totalt ble det bygget 17,5 millioner biler. Men EU-landene kommer raskt etter med en samlet produksjon på 16 millioner foran Nord-Amerika (USA, Mexico og Canada) med 11,5 millioner. Totalt ble det i verden produsert 47,7 millioner biler.

Nye billand
Bilproduksjon flyttes til nye land. Når Toyota skal komme med en ny HiLux legges ikke produksjonen til Japan eller Europa – men til Sør-Afrika og Thailand. Og når VW skal ha en ny minibil etter Lupo, blir den produsert i Brasil.

Tyrkia er blitt et stort billand med en meget stor eksport. Toyota, Hyundai, Fiat, Peugeot, Renault og Ford er bare noen av de mange som bygger biler i Tyrkia. Lager ligger strategisk til midt mellom Europa og Østen. En stor bileksportør blir også Slovakia som nå får produksjon av både Citroën, Peugeot, Toyota, Kia og Hyundai. Det er kanskje typisk at den nye billigbilen fra Renault bare skal bygges i land som Romania, India og Russland.

Til alle tider har bilproduksjon i Vest-Europa vært helt avhengig av ”gjestearbeidere - ofte fra østlige Europa og Tyrkia. Ved å flytte produksjonen til de landene gjestearbeiderne kommer fra – ”er bilene kommet hjem”.

Tro et eller ei, men fortsatt er Russland et land med stor bilproduksjon. Lada-fabrikken i Togliatti er fortsatt verdens største bilfabrikk under ett og samme tak. I Russland bygges det 1 million biler i året, og Lada står for 75 produsent. I Russland bygges Ford Focus, og i fjor ble det faktisk bygget over 60.000 Volga.

Kina kommer
Den store veksten kommer naturligvis i Kina og delvis India. I fjor ble det produsert over 2 millioner nye biler i Kina og størst er Volkswagen med 625.000 biler. I India ble det bygget over 800.000 biler og giganten er Maruti. Hva det er? Jo, en lokal versjon av Suzuki. Hyundai er nummer to i India og at Atos kommer fra India til Norge – er noe vi bare må venne oss til.

- Vi merker ingen kvalitetsforskjell, sier adm. direktør Arne Lie i Hyundai Norge.

PS
Biler blir mer og mer globale – men norsk bilproduksjon er bare å glemme. Vi stiller i klasse med Danmark, Monte Carlo, Island og Færøyene.

HER LAGES DE FORSKJELLIGE MODELLENE

Powered by Labrador CMS