-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Bilenes underlige verden
Trodde du at japanske biler kommer den lange veien fra Japan til Norge? Og at tyske biler er tyske, og svenske er svenske? Feil, feil og feil igjen.


Ekte amerikaner? Neida, laget i Østerrike
Ekte amerikaner? Neida, laget i Østerrike
Er det viktig hvor en bil produseres?
Ingen har bredere erfaring og kan dette med å produsere i andre land bedre enn japanske produsenter. Det bygges japanske biler over hele kloden – og kvaliteten er den samme. Japanske produsenter makter ikke bare å eksportere produksjon – men også kvalitet. De stiller strenge krav og vil ha full kontroll. Når Citroën, Peugeot og Toyota kommer med en felles minibil produsert i Tsjekkia – er det Toyota som setter standard for kvalitet. Det ville være selvmord om en Toyota fra Tsjekkia hadde dårligere kvalitet enn om bilen kom fra Japan.
Japan er fortsatt landet der det produseres flest biler. I fjor ble det bygget like over 9 millioner biler på øya og i Asia totalt ble det bygget 17,5 millioner biler. Men EU-landene kommer raskt etter med en samlet produksjon på 16 millioner foran Nord-Amerika (USA, Mexico og Canada) med 11,5 millioner. Totalt ble det i verden produsert 47,7 millioner biler.
Bilproduksjon flyttes til nye land. Når Toyota skal komme med en ny HiLux legges ikke produksjonen til Japan eller Europa – men til Sør-Afrika og Thailand. Og når VW skal ha en ny minibil etter Lupo, blir den produsert i Brasil.
Den store veksten kommer naturligvis i Kina og delvis India. I fjor ble det produsert over 2 millioner nye biler i Kina og størst er Volkswagen med 625.000 biler. I India ble det bygget over 800.000 biler og giganten er Maruti. Hva det er? Jo, en lokal versjon av Suzuki. Hyundai er nummer to i India og at Atos kommer fra India til Norge – er noe vi bare må venne oss til.
Biler blir mer og mer globale – men norsk bilproduksjon er bare å glemme. Vi stiller i klasse med Danmark, Monte Carlo, Island og Færøyene.