De tre store

De tre store bilprodusentene, General Motors, Ford og Chrysler, ligger nede for telling. Men hvor store er de egentlig? Og hva er egentlig lønnsnivået til amerikanske bilarbeidere?

Publisert Sist oppdatert

I forbindelse med situasjonen for amerikansk bilindustri er det lønningene til bilarbeidere som er kommet i fokus. De er lønnsledende i USA, og i følge rapporter til Senatet har en amerikansk bilarbeider i gjennomsnitt en timelønn på 70 dollar – mens en bilarbeider i Japan skal ha en lønn på 50 dollar.

Nå er slike sammenligninger meget vanskelige da man for eksempel i Japan har et annet system for boliger for medarbeidere enn i USA. Men rapporten som er lagt fram i Senatet, hevder at det har man tatt høyde for – og at lønningene er sammenlignbare. Bilprodusentene har også enorme pensjonsforpliktelser.

De tre store bilprodusentene har 410.000 ansatte verden over – og man regner med at bak hver ansatt er det litt over en person ansatt hos en underleverandør.

Størst av de store er General Motors med sine 266.000 medarbeidere som produserer rundt 9,3 millioner biler i året. I USA alene har GM-bilene en markedsandel på 23 prosent.

GM har en rekke produktnavn på sine biler: Buick, Cadillac, Chevrolet, Daewoo, GMC, Holden, Hummer, Isuzu, Opel, Pontiac, Saab, Saturn og Vauxhall. I Europa produserer GM biler i syv land og har 10 fabrikker. Bilene selges i 40 land i Europa alene.

Ford produserte i 2007 6,5 millioner biler og har 245.000 ansatte jorda rundt. De har mer enn 100 egne fabrikker og selger sine biler under varemerkene: Ford, Lincoln, Mercury og Volvo.

De eier andeler i Mazda, hvor de nylig solgte seg ned, og de har for kort tid siden solgt ut Aston Martin, Jaguar og Landrover.

Den klart minste av de tre store er Chrysler med 58.000 ansatte i 14 fabrikker som produserer biler under navnene Chrysler, Dodge og Jeep i tillegg til GemCar (elbiler) og Mopar (tilbehør).

Powered by Labrador CMS