-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
En eim av Castrol
I gamle dager skulle vi lukte litt av Castrol R. Ting har endret seg når det gjelder olfaktoriske sanser de siste tiårene.
Det fantes egentlig ikke noen bedre dufter enn Castrol R – etter at minimale volumer hadde passert forbrenningskammeret – og den eksoslukten kunne gjerne blandes opp med svidd gummi. Fikk du den til å henge fast i deg, var du virkelig en av gutta.
Nå skulle man tro at Tønsberg Automobilklubb, som faktisk er Norges nest eldste bileierklubb, var gammel nok og tradisjonell nok til å henge fast i slik gammel oppskrift.
Men nei! I sitt siste medlemsblad beviser de at på tross av alderen er de blant de mest progressive bilklubber som finnes, de har nemlig tatt for seg litt mer moderne lukt-objekter.
BilNorge har fått lov til å gjengi testen av syv distinkte og motorrelaterte herredufter, og vi skal repetere Klubbens parfyme-karakterer.
Seriøst
Men først skylder vi å gjøre oppmerksom på at dette er en strengt vitenskapelig test, utført – ikke uten store økonomiske utlegg – ved hjelp av Barberingsteknisk Institutt ved Universitetet i Uppsala.
Selve undersøkelsen er en statisk test der Old Spice brukes som referanse. Der det legges vekt på farge, form, brukervennlighet – og selvfølgelig er duften viktig. Den vektlegges dobbelt i resultatene.
Parfymeprøvene ble strøket ut på et nybarbert kinn på en mann i sin beste alder (ca. 62 år), og et kvinnelig randomisert (klubben informerer om at det betyr tilfeldig utvalgt) testpanel på 684 personer mellom 18 og 68 år ble brukt for å sette duftkarakter.
Resultatene er som følger:
- Old Spice (referanse-lukten): «Gud, så godt den lukter. Er du ledig i kveld»?
- Lamborghini: «En blanding av 100 oktan, Agip motorolje og Martini».
- Ferrari: «Ganske sammensatt duft: Hingst i brunst pluss en eim av høyhælt kvinne – litt vel mye parfyme i etterduften. Noe feminin».
- Jaguar: «Muggent skinn, råttent treverk, våt ull og en etterduft av gin og piperøyk».
- Ducati: «Rystes før bruk. Dufter mann». (Ifølge produsenten er det ren testosteron).
- Harley Davidson: «Denne er RÅ. Her er det brent gummi iblandet mannesvette og en eim av øl».
- Mercedes-Benz: «Tja … lukter som svettebåndet på en gammel hatt».
Konklusjon:
- Jaguar er nummer en hos kvinner mellom 45 og 65.
- Harley er en klar vinner hos de mellom 35 og 45.
- De yngste foretrekker de italienske merkene.
- Mercedes-Benz foretrekkes av de over 65 – som stort sett har mistet luktesansen.
Og vi andre ser frem til TAKs neste viktige, motorrelaterte forbrukerveiledning. Du kan jo sjekke selv på klubbens hjemmesider der du blant annet finenr noen flotte bildegallerier.