-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedsfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Fri fart er fredet
Tyske aviser fortalte rett før weekenden hvordan en antydning om fartsbegrensninger i Tyskland satte sitt helt spesielle preg på valgkampen.
Det antydes at Sigmar Gabriel – en av toppfolkene hos Sosialdemokratene – kanskje ikke helt hadde tenkt over hva han sa da han i et intervju med Rheinische Post antydet at 120 km/t kanskje hadde vært en grei toppfart på tyske motorveier.
Det skal være valg i Tyskland til høsten. Valgkampen er allerede i full gang, og Sosialdemokratene hadde allerede begynt å ta litt innpå Kristendemokratene da denne uttalelsen ble publisert.
Han burde visst at det er to store temaer man overhodet ikke rører her i verden. Spørsmål om å eie skytevåpen, hvis man er amerikanske politiker. Eller fri fart, dersom man er tysk politiker.
Riktignok går De Grønne i Tyskland inn for fartsgrenser, det har de alltid gjort, men man kan trygt si at de, og dette standpunktet, ikke akkurat blir tatt alvorlig.
Nå var Sigmar Gabriel så uheldig at han også brukte trafikksikkerhet som argument for sitt synspunkt. «Statistikken vil vise at det vil få ned tallet på alvorlige ulykker og dødsfall» var blant det han sa.
ADAC, med 18 millioner medlemmer (og velgere) var veldig raskt på banen. «Tryggeste veiene i landet» var påstanden deres. 1,8 dødsfall per milliard bil-kilometer. «I Østerrike, med 130 km/t fartsgrense, er tallet 50 prosent høyere».
Også VDA, som organiserer bilindustrien, var tidlig ute. «Tøvete symbolargumentasjon» sa de og gjentok påstanden om at motorveiene var Tysklands tryggeste.
Men politikerne boltret seg enda mer. Alle opponentene antydet sterkt at her var det kaos og dårlig kommunikasjon i ledelsen hos Sosialdemokratene. Hans egne var nemlig raskt ute med å ta avstand fra denne diskusjonen.
Han som virkelig er Angela Merkels motstander i denne valgkampen, Sosialdemokraten Peer Steinbrück, sa at «fartsgrenser vel ikke var noe tema i denne valgkampen» og at han ikke så noen grunn til at det skulle bli det nå.
Andre sa det enda sterkere. «Denne debatten trenger vi like mye som vi trenger et stort hull i hodet» sa Münchens ordfører som også er sosialdemokratenes leder i Bayern.
Jeg tror vi kan slå fast at det ikke blir noen endring i tyskernes holdning til fartsgrenser (eller amerikanernes holdning til håndvåpen) på lenge ennå.