-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Navistar-oppkjøp – eller ei?
Det er utrolig hva man kan tjene på en liten avisnotis. Et amerikansk newsletter skrev mandag at Paccar, stor lastebilfabrikk, hadde gitt bud på Navistar – ikke fullt så stor lastebilfabrikk. Dermed steg aksjekursen med godt over 26 prosent!

Historien i seg selv var ikke usannsynlig. Navistar er en av de få uavhengige lastebilfabrikkene i USA som fremdeles er forholdsvis uavhengig. Med nedgangen i det amerikanske lastebilmarkedet er det ikke lett å være liten. Det er for så vidt ikke lett å være stor heller, selv ikke for en fabrikk som Paccar, som også eier lastebil-operasjoner i Europa (bl.a. DAF) og som ikke har vist noen nedgang i inntjeningen de siste seks årene.
Så derfor er sammenslutninger og oppkjøp forholdsvis på moten for tiden. Da Starks Truck And Off-Highway Ledger attpåtil kunne fortelle at da Paccar-tilbudet kom, gikk Navistar til Volvo for å få et konkurrerende bud virket det hele enda mer sannsynlig. Spesielt da de føyde til at Volvo ville vente til de formelt hadde overtatt Renault lastebil, før de involverte seg i flere forretningsrunder.
Navistar-folket sa som vanlig at de ikke kommenterte rykter, og ansvarlige Paccar-folk var ikke tilgjengelige. Dermed ble historien gjengitt i media mandag, og 30-dollars aksjen føk opp i 38 før New York børsen suspenderte den.
Så kom Paccars versjon tirsdag: Paccar har ikke gitt bud på hele eller deler av Navistar. Den spekulative historien i Straks er overhodet ikke sann, var beskjeden.
Men 26% opp på et løst rykte – slikt gir grunn til ettertanke.
Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no