Nye biler: Kampen om førsteplassen

Kampen om topp-plassen på registreringsstatistikken, er så intens at vi nesten glemmer å sjekke total-tallene.

Publisert Sist oppdatert

Egentlig trodde vi at dette skulle bli et Toyota-år. Det var Toyota som var nummer en på salgsstatistikken for personbiler til lenge etter at løvet spratt. Men VW klår seg innpå, og i uke 23 lå plutselig tyskeren på førsteplassen. Uken etter var imidlertid Toyota på topp igjen og beit seg fast et par uker til før VW igjen kom på toppen.

Dagen før første halvår var omme, lå VW 19 biler foran Toyota, men ukeslutt-innspurter er ikke ukjent i denne bransjen. Det er en del fiffige bonuser som kan gjøre en liten sprint interessant for forhandlerne.

Imidlertid viste det seg: 1. halvår 2009: Volkswagen: 5.821. Toyota: 5.797. VW klarte å svare – og vel så det.

En såpass andpusten konkurranse gjør at vi nesten glemmer at totalsalget så langt er på 41.474 nye personbiler – nesten 20.000 færre enn i fjor. Av disse var 70,7 prosent diesel, godt under fjorårsandelen, og 4WD-andelen har også gått litt ned.

Men det har vært andre lokale oppgjør lenger ned også: Audi knep seg inn på femteplassen, tre biler foran Opel. Og BMW byttet bort sin tiendeplass med Hondas niende etter en god juni måned.

Hvis vi ser på endringer i forhold til i fjor, ser vi at det tross alt er tre merker som også har økt volum - ikke bare markedsandeler, det er Hyundai, Fiat og Subaru.

Av spesiell interesse for denne nedskriveren, er det at det minste segmentet, det MotorBransjen kaller A-segmentet, har økt fra 1,6 prosent andel i fjor, til 3,3 så langt i år.

B og C har også økt, så tendensen mot mindre og fornuftigere biler, er ganske klar. Det ser man også på utslippsstatistikken: I fjor var nettoutslippet for nye biler 158 g CO2 per km, i år er det nede på 153.

Et annet morsomt trekk var at juni på mange måter var en annerledes-måned for bilsalget. Det var ikke mange segmenter der den akkumulerte lederen var den som hadde solgt mest også i juni.

I A-segmentet ligger Aygo på topp, der vant Fiat 500. I B-segmentet leder Yaris etter seks måneder, der vant Fiesta juni-salget.

Blant de kompakte leder Golf, som også solgte dobbelt så mye som nestemann i juni. Men blant de kompakte flerbruksbilene, er det Touran som leder akkumulert – junivinneren her var Peugeot 3008.

Hos de mellomstore er det Toyota på første, med Avensis, men her tok Mondeo juni-pokalen. Volvo V70 på topp, både akkumulert og i juni – i klassen for de store. Blant luksusbilene er det BMW 7-serie som leder, her banket imidlertid Jaguar inn juni-seiren.

Store flerbruksbiler og terrengbiler var kjedelig, der var det lederen som vant i juni også, henholdsvis S-Max og Tiguan (selv om Forester var tett på her). Og i avdeling for sport og coupéer, var det A5 på topp, både juni og januar-juni.

Men herfra har vi også en gledelig melding: Juni ga oss den første nye Ferrari California - derfor bildet - på norske skilter.

Powered by Labrador CMS