-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Slutt for ZF-sekseren
ZFs HP6-26 var vel verdens første sekstrinns automat. Nå avsluttes produksjonen i Europa, etter 7 millioner.
Det er ikke lett å forstå utviklingen av transmisjoner. En familiebil klarte seg veldig godt med tre trinn på rattgiret sitt for 50-60 år siden. Enkelt og greit.
Så ble det fire gir, og fire gir og overgir, så fem gir, og nå gjerne seks, enten manuelt eller automat. Ikke akkurat enkelt, men nødvendig blant annet for å tilpasse bilen til dagen laboratorieøvelser for å slå fast det såkalte forbruket (og utslippet).
ZF, navnet betyr jo tannhjulfabrikk, har i alle år vært i forkant av girkasseutviklingen. Derfra er det levert transmisjonssystemer til omtrent hver eneste bilfabrikk i hele verden. Og derfor vet også ZF veldig godt hva fabrikkene trenger.
Mange brukere
Så da de lanserte sin sekstrinns automat i 2000, sto bilfabrikkene i kø. BMW var først i køen, de har et spesielt forhold til ZF, så E 65 – en 7-Serie fra 2001 – ble den første bilen som ble utstyrt med denne kassa.
Ford, Kia, Hyundai, Audi, Volkswagen, Bentley, Maserati, Jaguar, Rolls-Royce – dette er bare noen av de merkene som har brukt den i årene etter.
Litt over 7 millioner eksemplarer av 6HP-26, enten for to- eller fire-hjulsdrevne modeller, har kommet fra fabrikken i Saarbrücken siden starten. I mars ble båndet stanset. Riktignok produseres modellen fremdeles i Shanghai, men vi kan trygt si at et kapittel egentlig er avsluttet.
Da den ble introdusert var argumentene: inntil 13 prosent lettere enn femtrinns forgjengeren, og den sikret inntil 7 prosent lavere forbruk. Dessuten gikk den stillere og sørget for bedre akselerasjon.
Evolusjonen
Allerede i 2008 kom etterfølgeren til 6HP. 8HP heter den og – feil – den har ikke bare 8 trinn, den kan også leveres i en nitrinns utgave, uten at den døpes 9HP av den grunn.
Argumentene for den nye er omtrent de samme, den sparer inntil 11 prosent drivstoff i forhold til 6HP, er lettere og stillere og er også glimrende tilpasset hybride løsninger.
Det er åpenbart at argumentene kjøpes av bilindustrien. Mens 6HP nådde en produksjonsrekord på inntil 4.500 kasser/dag er 8HP nå oppe i 8.800 enheter daglig.
Og for riktig å presisere at verden ikke står stille, forteller ZF oss at en forbedret utgave av 8HP nå kommer i produksjon fra juli i år.