-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Toyota: Heller hi-tech enn småbiler
Det er slik en aggressiv produsent skal høres ut. Foran en rekke finansanalytikere og bankfolk i New York i forrige uke sa Toyotas toppfolk at på tross av økende oljepriser, er det ikke småbiler de skal konsentrere seg om. Men om moderne teknologi som kan gjøre store biler like økonomiske som dagens små.
De regner for eksempel med å ta 5% av SUV-markedet omtrent med en gang, med sin store Tundra pick-up (bildet), og med den store Sequoia, en ren SUV, som ble introdusert i forrige uke. På sikt regner de med å kunne ta 9-10% av SUV markedet også, på linje med målet for merkets generelle penetrasjon.
Hva Toyota også sa var at de vil øke tilbudet av hybrid-biler meget sterkt. Kanskje så mange som 50% av deres personbil-linjer vil få et hybrid-alternativ. I dag er det Prius som selges som hybrid, mens vi venter på Estima, en minivan, som vil komme om et halvt år. På sikt vil man finne hybrider i de aller fleste av Toyotas linjer, ble det sagt, også i de store SUVene. Og dette vil være en av metodene hvorved Toyota vil gjøre det fortsatt økonomisk akseptabelt å kjøre rundt i store biler, selv når oljeprisen fyker forbi dagens 30 dollar fatet-grense.
Så får vi se hva pep-praten gjør for aksjene. Også Toyotas aksjer har hatt den samme jo-jo oppførselen som andre bilaksjer. Fra en høy på 108 dollars har den vært nede på så vidt over 60, og beveger seg for tiden rundt 79/80.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no