-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Toyota: Heller hi-tech enn småbiler
Det er slik en aggressiv produsent skal høres ut. Foran en rekke finansanalytikere og bankfolk i New York i forrige uke sa Toyotas toppfolk at på tross av økende oljepriser, er det ikke småbiler de skal konsentrere seg om. Men om moderne teknologi som kan gjøre store biler like økonomiske som dagens små.

De regner for eksempel med å ta 5% av SUV-markedet omtrent med en gang, med sin store Tundra pick-up (bildet), og med den store Sequoia, en ren SUV, som ble introdusert i forrige uke. På sikt regner de med å kunne ta 9-10% av SUV markedet også, på linje med målet for merkets generelle penetrasjon.
Hva Toyota også sa var at de vil øke tilbudet av hybrid-biler meget sterkt. Kanskje så mange som 50% av deres personbil-linjer vil få et hybrid-alternativ. I dag er det Prius som selges som hybrid, mens vi venter på Estima, en minivan, som vil komme om et halvt år. På sikt vil man finne hybrider i de aller fleste av Toyotas linjer, ble det sagt, også i de store SUVene. Og dette vil være en av metodene hvorved Toyota vil gjøre det fortsatt økonomisk akseptabelt å kjøre rundt i store biler, selv når oljeprisen fyker forbi dagens 30 dollar fatet-grense.
Så får vi se hva pep-praten gjør for aksjene. Også Toyotas aksjer har hatt den samme jo-jo oppførselen som andre bilaksjer. Fra en høy på 108 dollars har den vært nede på så vidt over 60, og beveger seg for tiden rundt 79/80.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no