-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: BMW i5 M60 xDrive
En bayersk drøm
Noen får aldri nok. Det har BMW tatt konsekvensen av, og videreutviklet i5 eDrive40 til M60 xDrive M-Sport pakke, 601 hk og firehjulsdrift. Altså drømmebilen for dem som jakter en klassisk sedan.
Først publisert i BilAutofil nr. 2-2024
Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden.
BMW i5 M60 ser bare snill ut der den strukket til drøyt fem meter ruller ut i trafikken med klassisk design. Utstyrt med tradisjonell hekkluke som skjuler inntil 490 liter bagasje, handler i5 om den elektriske varianten av familiefrakteren BMW har holdt seg med helt siden 1972 og som nå befinner seg i åttende generasjon. Dette er bilen som i utgangspunktet ikke stikker seg ut på annet vis enn at den lett oppfattes som vakker og tidløs uten synlig jåleri eller altfor massiv-vulgær grill som noen av BMWs SUV-er nå sendes ut i verden med.
Kompromisset
Det betyr at selv om de elektriske variantene blir i klart flertall i Norge, bygges bilen fortsatt på en fossilteknisk plattform som utelukker flatt gulv i baksetet. Et klart flertall av BMWs kunder rundt i verden foretrekker fortsatt å tanke bensin eller diesel framfor strøm.
(saken fortsetter)
I kompromissets tidsalder skal det godt gjøres å finne noe å klage på i i5 som diskvalifiserer den fra å være en strålende langturbil med all den komfort, kjøreglede og bruksfunksjonalitet en klassisk, premium sedan bør by på.
Sparker skikkelig
Samtidig har M60 med rett over 600 tilgjengelige hestekrefter og nær 800 Nm i dreiemoment ytelser normalt forbeholdt M-variantene til bensinbrødrene. Derfor M i navnet hvilket indikerer sprint til 100 km/t på 3,8 sekunder, toppfart på 230 km/t og kjøreprogrammer med tilhørende oppsett som fremkaller ekstra kjøreglede og til en viss grad kompenserer for drøyt 400 kg ekstra vekt sammenliknet med kjappeste bensin-M.
Valg av kjøreprogram eller aktivering av boost-knappen på baksiden av rattet øker ytelsen fra de normale 517 til nevnte 601 hk med et skikkelig spark i ryggen akkompagnert til lyden av et fossilmotorsnerr tilpasset pådraget som konsekvens.
Ikke like kompromissløs
I kompromissets tidsalder skal det godt gjøres å finne noe å klage på i i5 som diskvalifiserer den fra å være en strålende langturbil med all den komfort, kjøreglede og bruksfunksjonalitet en klassisk, premium sedan bør by på.
Samtidig er i5 M60 mindre kompromissløs og ikke like rå som de fossile M-modellene. Det gjelder også bilens innvendige karakter som peker i retning godt voksne kunder og vektlegging av velvære, komfort og påkostet skreddersøm og materialvalg på et nivå som med noen få unntak bare europeiske premiumprodusenter tilbyr.
M-pakken og de ekstra ytelsene drar opp prisen med nær 400.000 kroner målt mot den bakhjulsdrevne innstegsvarianten i 5-programmet. M60 er likevel en helt avgjørende modell for å lokke til seg kunder som også ser på konkurrentene Mercedes-Benz EQE AMG, Audi e-tron GT, Porsche Taycan og Lotus.
Drøyt 5 meter lang
M60 har mye av 7-serien i seg. Den økte utvendige lengden fra forrige generasjon 5-serie med åtte centimeter gjør M60 til en diger bil, men samtidig har det vært nødvendig for å møte konkurransen til innvendig plass som eksempelvis den utvendig litt mindre Mercedes-Benz EQE byr på. Beinplassen bak undertegnede (180 cm høy) målte vi til 70 cm. Men viktigere for baksetekomfort er at man sitter høyt og kan stikke føttene under setet foran.
Plattformen begrenser muligheten for batteristørrelse som gir ekstremt god rekkevidde. BMW WLTP-oppgir 450 til drøyt 500 km, avhengig av utstyr og hjulformat. Vår erfaring på skittføre og kuldegrader tilsier at drøyt 300 km bør være innen grei rekkevidde. Mye viktigere er bilens ladefart langs landeveien. Med batteri optimaliseret for lading før DC-kontakten kobles til, dras tempoet raskt opp mot 150 kW.
Skjermplanken
BMWs skjermplanke gir et ryddig inntrykk med svært oversiktlig instrumentskjermgrafikk. Verre er det på navi/informasjon/programskjermen med så mange programvalg at det er lett å gå seg bort. Skjermplanken krever tilvenning, men iDrive-hjulet letter i det minste letejobben uten å ta fokuset vekk fra veien og kjøringen.
Samtidig er i5 M60 mindre kompromissløs og ikke like rå som de fossile M-modellene.
Endelig har BMW fulgt Tesla og lagt inn litt underholdning på skjermen. I det minste fint når man sitter i lade- eller fergekø.
Som hos flere av konkurrentene kobler bilen av sikkerhetsgrunner ned så snart man åpner døren og løfter rompa fra setet. Irriterende at bilen må startes opp om man bare går ut noen sekunder. Må det være slik?
OPPSUMMERT
Så langt den BMW som kombinerer det beste fra den fossile og elektriske verden i én pakke. Så er det bare å vente på stasjonsvogna.
Poengfordeling
Motor/drivverk | 10 |
Kjøreegenskaper | 9 |
Interiør | 9 |
Komfort | 9 |
Plass | 8 |
Bagasjerom | 7 |
Praktiske egenskaper | 7 |
Teknologi/gadget | 8 |
Forbruk/rekkevidde | 8 |
Økonomi | 5 |
Sum (100) | 80 |
BMW i5 M60 xDrive
Pris fra* | Kr. 1 080 000 |
Pris testbil | Kr. 1 379 750 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 261 hk/365 Nm |
Motor bak | 340 hk/430 Nm |
Samlet ytelse | 601 hk/795 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 3,8 sekunder |
Toppfart | 230 km/t |
Batteri | 81,2 kWt |
Lading DC/AC | 205/11 kW |
Ladefart 10-80% | 30 min |
Strømforbruk | 18,2-20,6 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 455-516 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 506/190/151 cm |
Akselavstand | 300 cm |
Bilvekt | 2 431 kg |
Nyttelast | 389 kg |
Bakkeklaring | 13,6 cm |
Tilhengervekt | 2 000 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 490 liter |
Garanti/km | 5 år/200 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | 5 stjerner (2023) |
Kilde: Produsent/OFV *Lev Oslo |