Kutter effekt og avgift

Redusert motoreffekt gir avgiftskutt på mange tusen kroner på nye BMW.

Publisert Sist oppdatert


KALKULATOR: Nye bilavgifter for 2009 - Regn ut her!


Inntil 47.000,-
Ved å importere biler med redusert effekt, reduseres avgiftene med fra ca 6.000 til 12.000 kroner på de vanligste BMW-modellene i Norge.

- På X5 dreier det seg om over 47.000 kroner, opplyser Øystein Sponheim i BMW Norge.

Kuttet CO2, men økte effekten
BMW har oppnådd en kraftig reduksjon i CO2-utslippet på sine nye biler. Men samtidig økte effekten.

Det straffes hard i det norske avgiftssystemet. Dermed har "vinningen gått opp i spinningen", og vel så det, på BMWs lavutslippsmodeller.

- Hensikten med å innføre CO2-komponent i engangsavgiften er å stimulere både produsenter og kunder til å gjøre miljøriktige valg, sier adm. direktør Tor Johannessen i BMW Norge.

Han mener at motorens effekt har altfor stor betydning for avgiftene, og at den dermed virker mot den gode hensikten med avgiftsomleggingen.

"Belgisk blå"
Nå vil BMW Norge bestille biler med "belgiske" spesifikasjoner, som er spesialtilpasset avgiftssystemet der.

Disse bilene har samme lave CO2-utslipp, samme dreiemoment, men effekten er ikke økt like mye som på standardmodellene.

I forhold til dagens BMW-modeller, vil disse få betydelig reduksjon i engangsavgiften som følge av den lavere effekten.
Her ser du hvor mye:




- Sparer tusenvis av avgiftskroner

Øystein Sponheim i BMW Norge gir dette eksempel på endringene som har skjedd de siste par årene på en 118d:

  • 118d ble tidligere levert med 122 hk og et CO2-utslipp på 150 g/km

  • På ny variant ble CO2-utslippet redusert til 119 g/km - mens effekten økte til 143 hk.

  • Den belgiske varianten har også et CO2-utslipp på 119 g/km, men effekten er satt til 136 hk.

KALKULATOR: Nye bilavgifter for 2009 - Regn ut her!

Powered by Labrador CMS