Chevrolet Tahoe LT:
“Lastebil i særklasse

Chevrolet har i mange år ligget høyt oppe på registrerings-statistikken over lastebiler. En av bestselgerne har vært Tahoe som nå har kommet i ny utgave. Vi har testet den, og etter en uke bak rattet kaller vi den en “lastebil i særklasse.

Publisert

Den nye utgaven av Tahoe hadde europapremiere i Tromsø i våres. Mens importen av forrige utgave i hovedsak besto av tredørsvarianter, kommer den nye kun med fem dører.

Ombyggingen til lastebil står Østfold-firmaet Loyds Industrier AS for. Mens Tahoe opprinnelig kommer med to seter foran, i tillegg til normalt baksete, bygger Loyds om passasjersetet slik at man totalt får tre sitteplasser foran. Siden Tahoe har gearvelgeren på rattstammen, passer dette bra. Seteutvidelsen er pent utført og man skal være litt av en kjenner for å avsløre at dette ikke er originalt.

Kraftig motor
Tahoe har gjennomgått mer enn en oppgradering. Det er faktisk snakk om en helt ny bil. Ikke minst på chassis-fronten, der spesielt fjæringen og kjøreegenskapene er forbedret.

Mens forrige utgave av Tahoe i stor grad ble levert med 6,5-liters diesel V8, kommer den nye bare med V8 bensinmotor. Kanskje like greit, diesel V8eren var ikke akkurat noen moderne konstruksjon.

Nå har imidlertid GM lansert en ny 6,6-liters diesel V8 som de har utviklet sammen med Isuzu. Denne topp moderne motoren dukker forhåpentligvis opp i Tahoe etterhvert.

Bensin V8eren har et volum på 5,3 liter og yter 273 hk ved 5200 o/min. Dreiemomentet er på voksne 427 Nm ved 4000 o/min. Dette gir en utrolig sterk og rask bil. På minus-siden kommer selvsagt drivstofforbruket. Selv om Chevrolets teknikere sier at Tahoe er mer økonomisk enn tidligere, er ikke 1,97 liter pr mil i byen spesielt gunstig for lomme-boka. Ved kjøring i 90 km/t oppgir produsenten forbruket til 1,29 liter pr mil.

Enkelt system
Motoren er koplet til en automatkasse med fire utvekslinger der det øverste gearet er et overgear. Trekker man en tung tilhenger, bør man unngå overgearet. Det har Chevrolet løst ved å utstyre Tahoe med et eget gearingsprogram for slik kjøring. Dette velges med en bryter ytterst på gear-velgeren. Amerikanske automatkasser er kjent for å geare silkemykt. Gearkassen i Tahoe er intet unntak. I tillegg er lyd-isoleringen optimal og det er kun ved kraftig gass-pådrag at man hører noe til motoren.

Tahoe er en firehjulstrekker, men under normal kjøring trekker den på bakhjulene. Er man i tvil om føreforholdet, velger man Auto4WD ved hjelp av en bryter. Da legger systemet inn fire-hjulstrekk ved behov. I tillegg kan sjåføren velge 4WD høy og 4WD lav med tilsvarende brytere, hvilket er en enkel løsning på betjeningen av fire-hjulsdriften. Tahoe er ikke utstyrt med differensial-sperrer, men bakakselen har differensialbrems.

Som amerikanske biler flest er det lite å utsette på fører- plassen. Her er det meste logisk plassert, bryterne er store og tydelig merket. Ekstra pluss i margen fortjener stereoanlegget, som med sine store, integrerte brytere er svært enkelt å betjene. Les hele testen i YrkesBil nr 10 Av Tormod Magelssen

Powered by Labrador CMS