-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Japan-debut: Honda Civic Type R
Honda skal vise neste generasjon Civic Type R på hjemmebane 2. september. Men hvorfor vente? Her får du det du trenger å vite.
Ifølge Honda er dette den kraftigste Type R noensinne, men det er vi jo vant til å høre når de lanserer en ny generasjon av sitt folkelige ikon.
Motoren er den kjente 2,0 VTec Turbo og girkassen en 6-trinns manuell. 320 hestekrefter og 420 newtonmeter er en økning på henholdsvis 10 og 20 fra forrige generasjon, og såpass må det jo være.
Mer kjøreglede
Ekstra effekt, moment og respons er oppnådd gjennom en redesignet turbolader, bedre tilførsel av luft takket være større åpninger og mer effektiv vifte, samt et nytt eksosanlegg med «tvers-gjennom-design» og aktive ventiler.
Vi får ikke oppgitt data for akselerasjon eller toppfart, men Honda skryter av spissere ytelser på bane og mer komfort på landevei.
Lang historie
Type R-historien strekker seg 30 år bakover i tid, og bilen som debuterer nå er sjette generasjon samtidig som den er basert på ellevte generasjon Civic.
Bilen har allerede satt ny banerekord på Suzuka, og den har også vært testet på flere baner i Japan, Nord-Amerika og Europa – inkludert Nordsløyfa på Nürburgring.
Føreren kan påvirke motorrespons, styring, chassis og motorlyd gjennom fire kjøremodi – Comfort, Sport og +R samt en ny individuell modus som hun kan skreddersy etter eget forgodtbefinnende.
Unike detaljer
Sammenlignet med en ordinær Civic har Type R en rekke unike designelementer inkludert store luftinntak samt bredere skjermer for å gi plass til økt sporvidde og 19-tommers spesialfelger omkranset av Michelin Pilot Sport 4S dekk.
Alle karosserideler foran A-stolpene er unike for at bilen skal fremstå som mer aggressiv. Det senkede chassiset fremheves av eksklusive bakdører som er bredere enn de originale.
I hekken er de tredoble eksosrørene i aluminium innbakt i diffuseren mens en solid bakvinge sørger for ekstra downforce i høye hastigheter.
Innendørs finner vi tradisjonelle Type R-detaljer som røde seter og tepper, girkule i aluminium samt spesialinstrumenter – nå vist i en heldigital skjerm.
Sjåføren sitter lavere enn tidligere i lettere, kroppsformede sportsseter, men Honda lover likevel bedre oversikt takket være slankere A-stolper, reposisjonerte speilhus og et lavere panser.
Først Japan
Civic Type R bygges i Japan, og selv om den debuterer på hjemmebane nå har vi ingen opplysninger om når den kommer til Europa, men regn med at du får se den på veien en gang i 2023.
Den norske Honda-organisasjonen har besluttet å ikke markedsføre nye Civic – i påvente av at den kommer som ren elbil. Vi får se hva de sier når Type R blir leveringsklar
Så USA
Honda USA har i natt sendt ut en pressemelding hvor de forteller at bilen debuterer også der i løpet av høsten som 2023-modell. Her får du bildene.