-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Tavascan til Norge i 2024
Cupras kinesiske ID.4-killer
Du synes VW ID.4 er litt kjedelig? Bare vent til fetter Cupra Tavascan dukker opp i 2024. Den er mye tøffere.
Med røtter dypt plantet i spansk kultur og hovedsete i Barcelona, er Cupra den tøffere og villere utgaven av Volkswagen. Bare se på kompakte Born som har det meste felles med VW ID.3, men likevel skiller seg tydelig fra tyskeren.
Med Tavascan tar Cupra det elektriske MEB-konseptet til et nytt nivå. Selv om plattformen altså er den samme og teknikken identisk, vil det kun være noen få synlige detaljer Tavascan deler med ID-bilene som eksempelvis den sære løsningen med kun to knapper for å betjene vinduene i fire dører.
Kopperfargen går igjen
Cupra bruker logoen for alt den er verd i lysende form på panseret og i den tverrgående lysstripen på hekkluka. Kopperfargen går igjen i elementer i ryggene på forsetene, på dashbordet og i dørpanelene som på toppmodellen også lyser som stjernehimmelen. Lekkert.
Selv den lovpålagte nødblinklysknappen har Cupra maktet å gjøre flott på den spesielle midtkonsollen.
Eksemplaret importør Harald A. Møller dro teppet av i dag er identisk med bilen Cupra brukte til Europa-lanseringen på IAA i München i september, Toscana-blue med 21 tommer store felger og glasstak som dekker både for- og baksetet.
Utvendige mål som ID.4
Med basis i ID.4 er målene også ganske like: 4,64 meter lang, 1,86 meter bred, 1,60 meter høy og akselavstand på 2,77 meter.
Til Norge kommer bilen, som ID.4, både med to- og firehjulsdrift, men begge med 77 kWt netto batteripakke. Den bakhjulsdrevne yter 286 hk og får 547 km i oppgitt rekkevidde. Den firehjulsdrevne sparker fra med 340 hk med 520 km rekkevidde. Dataene er identiske med oppgradert ID.4
Infotainmentprogramvaren hentes fra ID.7. Bilen leveres med bagasjerom i to nivåer, baksetesplitt 40/60 og skiluke, men ikke bagasjerom foran.
Sitter godt
På grunn av batteriplasseringen blir ofte sittestillingen i baksetet ubehagelig lav i forhold til gulvhøyden. Cupra Tavascan plages ikke av det, og fordi føttene kan stikkes under stolene foran oppleves bakseteplassen som god.
Selv med spansk opprinnelse, står det like fullt stemplet «Made in China» under bilens panser hvor bilen bygges i samarbeid med JAC Motors. Tavascan blir andre elektriske Cupra i Norge. Raval (fetter til VW ID.2) dukker først opp i 2025.
Cupra Tavascan
| Pris | Ikke klar |
| Motortype | Elektrisk |
| BWD | 286 hk |
| AWD | 340 hk |
| 0-100 km/t (AWD) | 5,6 sekuner |
| Toppfart | Ikke kjent |
| Batteri (netto) | 77 kWt |
| Rekkevidde 2WD/4WD | 547/520 km |
| Dimensjoner (L/B/H) | 464/186/160 cm |
| Akselavstand | 277 cm |
| Bilvekt | Ikke kjent |
| Tilhengervekt | Ikke kjent |
| Bagasjerom foran | 0 liter |
| Bagasjerom bak | 540 liter |
| Miljøklasse | A |
| Euro NCAP | Ikke testet |
| Kilde: Produsent |