Test fra BilAutofil nr. 2-2022 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nr. 2-2022 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nr. 2-2022 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nr. 2-2022 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nr. 2-2022 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nr. 2-2022 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nr. 2-2022 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nr. 2-2022 - Foto: Øivind Skar

BILTEST

Valgets kval: Citroën e-C4 møter Cupra Born og MG ZS

Å velge elbil blir ikke enklere i etter som utvalget øker. Derfor har vi sett nærmere på hva som forener og skiller nyheten Cupra Born, storselgeren MG ZS i oppgradert innpakking og Citroën e-C4, en av fjorårets utfordrere i kompaktklassen.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BilAutofil nr. 2-2022

Få har hørt om Cupra Born og enda færre har sett den. MG ZS, derimot, ses på så godt som hvert gatehjørne, men er oppgraderingen av teknikk og rekkevidde nok til å forsvare prisøkningen? Og veier Citroëns gode komfort opp for liten batteripakke og kort rekkevidde i 2022?

Ett testsvar ligger helt i dagen. Dagens elektriske bilmodeller, eksisterende og nyheter på vei inn, kommer til å få et langt kortere liv enn dagens fossilbiler som i gjennomsnitt brukes i 20 år før de kjøres inn på de evige motorveier.

Kortere levetid

Dette handler ikke først og fremst om batteripakkenes levetid, for de har vist seg ganske seiglivede. Nei, forklaringen er å finne i bilenes elektronikk og oppgraderingen av denne. Se på en elbil som en datamaskin på hjul. Hvor lang levetid har en toppspesifisert Mac/PC eller smarttelefon. Ti år? Fem år?

Cupra representerer det nye, en frisk spanjol utledet fra racingavdelingen til Seat, Cup Racing, men nå skilt ut som eget bilmerke under VW-paraplyen

Sånn vil det også være med elbiler. På et gitt tidspunkt lar de seg ikke oppgradere, og blir lite verd både som salgsobjekter og kanskje også i daglig bruk.

Verken Citroën e-C4, Cupra Born 58 First eller MG ZS Long Range har byggekvalitet for evigheten. Det oppdages med en gang man setter seg inn i bilene, men det betyr ikke at de på noen måte er dårligere. De er bare ikke bedre enn de mange andre kompakte elbilene som spys utover Norge i et slikt tempo at det i januar ble registrert ikke langt unna dobbelt så mange Audi Q4 e-tron som bensin- og dieselbiler til sammen.

Eget merke

Cupra representerer det nye, en frisk spanjol utledet fra racingavdelingen til Seat, Cup Racing, men nå skilt ut som eget bilmerke under VW-paraplyen. Så Born har det meste felles med resten av VW-konsernets elektriske familie bygd på MEB-plattformen. Se nøye etter, og du oppdager raskt alt Born 58 First deler med VW ID.3, størrelsen, akselavstanden, trommelbremsene bak og prisen.

For å skille seg fra ID.3 har Cupra tatt noen helt nødvendige grep som ikke nødvendigvis koster så mye, men som gjør bilene tøffere å se på og hyggeligere å oppholde seg i. Kopperfargen i fronten av bilen, på logoen, felgene og i elementer inne i den gjør forskjellen. First-variantens svarte interiør og setene understreker sportsligheten.

(Testen fortsetter etter bildegalleriet)

Cupra Born - Foto: Øivind Skar
Cupra Born - Foto: Øivind Skar
Cupra Born - Foto: Øivind Skar
Cupra Born - Foto: Øivind Skar
Cupra Born - Foto: Øivind Skar
Cupra Born - Foto: Øivind Skar
Cupra Born - Foto: Øivind Skar
Cupra Born - Foto: Øivind Skar
Cupra Born - Foto: Øivind Skar
Cupra Born - Foto: Øivind Skar
Cupra Born - Foto: Øivind Skar
Cupra Born - Foto: Øivind Skar
Cupra Born - Foto: Øivind Skar
Cupra Born - Foto: Øivind Skar

Kun en el-modell

Så langt eksisterer Cupra kun som en elektrisk modell, men i to utstyrsvarianter. Her kombineres den minste batteripakken og den største motoren fra ID.3 hvilket betyr 58 kWt netto batteri og 204 hk.

I First-innpakking prises Born til 327.500 kroner, fattige 400 kroner mindre enn ID.3. Ta bort «First», og bilen leveres med skreddersøm/ulike pakkeløsninger, men til pris som lett blir noen titusen høyere enn First.

Vår anbefaling er å vurdere Born nøye før du eventuelt signerer på ID.3. Begge har de samme opplagte ulempene som betyr at de ikke har trekke tilhenger eller laste noe på taket.

En rimeligere utgave av Born med 150 hk motor, 45 kWt netto batteripakke og 349 WLTP-km rekkevidde kan komme senere.

Cupra selges via nettet med hjemlevering, lik Seats løsning i Norge. Det begrenser muligheten for å se bilen.

Suksess

MG feide inn i Norge som en forfriskende kinesisk vind for to år siden, og er med pris som viktigste våpen på rekordtid etablert som et betydelig bilmerke med mer enn 6000 solgte ZS. At den kun hadde 44,5 kWt batteripakke og WLTP-rekkevidde på 243 kilometer, fikk så være når bilen ikke kostet mer enn 249.900 kroner.

Men verden går videre og MG har oppgradert ZS til 70 kWt som skal gi 440 WLTP-kilometer. Altså ikke så langt unna dobbelt rekkevidde. Samtidig benyttet MG anledningen til å gjøre enkelte funksjonelle oppgraderinger, som ny og vesentlig forbedret ladeport foran, større naviskjerm, ny instrumentskjerm og tilhengervekt økt til 500 kg.

La på prisen

Ulempen er prisøkningen med 80.000 kroner for Luxury utstyrspakke som er den klart mest valgte i Norge. Priset til 332.090 kroner før påslag som frakt og levering plasserer nå MG ZS i en bilgruppe det er mange å velge blant, eksempelvis nevnte Cupra Born, VW ID.3 og en rekke modeller fra Stellantis (Citroën, DS, Peugeot og Opel). Derfor falt det naturlig å ta Citroën e-C4 med i testen.

Cupra ser raskere og mer sportslig ut enn den egentlig er, Citroen er akkurat så komfortabel som den oppfattes og MG oppleves mye raskere i sportsinnstilling enn dens litt trauste utseende speiler

Å trekke tilhenger viser seg å være et viktig salgsargument. Det gjør ikke Born eller e-C4. MGs 500 kg er ikke mye, men nok til å dra en enkel varehenger. Er du avhengig av å trekke noe etter bilen, faller de to andre automatisk bort.

Ski på taket på Born er dessverre bare å glemme. ZS og e-C4 laster 75 kg på taket, og E-C4 har også skiluke for dem som foretrekker å ha skiene inn i bilen.

Betyr lite

Med 204 hk stiller Born rent ytelsesmessig i en klasse for seg, og er med 7,3 sekunder raskest til 100. Men de 2,4 sekundene som skiller «sprinteren» Born fra «sinken» Citroën, er etter testteamets vurdering av liten betydning i daglig bruk.

Her spiller designet langt større rolle. Cupra ser raskere og mer sportslig ut enn den egentlig er, Citroen er akkurat så komfortabel som den oppfattes og MG oppleves mye raskere i sportsinnstilling enn dens litt trauste utseende speiler.

Vinterdekk, snø og holke får ikke fram de beste veiegenskapene i noen av bilene. Den franske og kinesiske trekker på forhjulene, spansk/tyskeren på bakhjulene. Ingen av dem kan leveres med drift på alle hjul, men testteamet noterte ikke i margen på kjøreboka problemer av noen art på nevnte føre.

(Testen fortsetter etter bildegalleriet)

Citroën e-C4 - Foto: Øivind Skar
Citroën e-C4 - Foto: Øivind Skar
Citroën e-C4 - Foto: Øivind Skar
Citroën e-C4 - Foto: Øivind Skar
Citroën e-C4 - Foto: Øivind Skar
Citroën e-C4 - Foto: Øivind Skar
Citroën e-C4 - Foto: Øivind Skar
Citroën e-C4 - Foto: Øivind Skar
Citroën e-C4 - Foto: Øivind Skar
Citroën e-C4 - Foto: Øivind Skar

Program avgjør

e-C4 yter forskjellig avhengig av valgt kjøreprogram. I øko yter bilen 82 hk, i normal posisjon 100 hk og i sport 136 hk. Forskjellen fra normal til sport merkes godt.

Borns skarpeste styring av de tre gjør den morsomst på underholdende veier, mens MG fortsatt har noen vei å kjøre for å være på nivå med Born/ID.3. Alle har likevel noe å lære fra den litt dyrere Tesla Model 3.

Best på komfort

I øvelsen komfort vinner e-C4. Den er mykere fjæret og bedre dempet enn de to andre og flyter over ujevnheter med en opplevelse ikke så langt unna Citroëns legendariske hydrauliske fjæring.

Også Born tar de små og litt skarpe ujevnhetene bedre enn MG som ikke uten videre liker trikkeskinner og dårlig asfalt. Landets hovedstad har mye av begge deler. Men forskjellene er etter testteamet ikke avgjørende i valget mellom de tre.

e-C4 har også de mest avanserte setene og inkluderer en form for massasje i toppmodellen. Men alle i testteamet trakk poeng for kort sittepute og ratt som ikke lot seg lengderegulere nok.

Sitter høyt

MGs sittestilling oppleves i utgangspunktet veldig høy, som å sitte vaglet opp, og rattet kan fortsatt ikke lengdereguleres. Men etter noen dager med bilen er det greit. Særlig litt eldre liker å sitte høyt fordi det gir god oversikt i trafikken. Luxury-utgaven har vegansk skinn som standard, men ikke kjøling som eksempelvis Kia Ceed. Heller ikke de to andre har ventilerte seter.

Vår anbefaling er å vurdere Born nøye før du eventuelt signerer på ID.3

Det betyr at Born ender opp som bilen hvor det er lettest å finne en god og riktig sittestilling.

Ikke én pedal

Ingen av bilene har såkalt én-pedals funksjon. Det vil at bilen stopper helt uten å berøre bremsepedalen, men alle kan innstilles til såpass mye bremsefunksjon at de nesten stopper. Her er MG best.

Testbilene har alle adaptiv cruisekontroll og naturligvis kjørefilhjelp, men kun e-C4 leveres med varme i både ratt og frontrute. Også Born leveres med deilig rattvarme, mens i MG gjelder det å ha noe varmt på hendene inntil bilen blir varm.

Bagasjeromsforskjell

MG har mest SUV-preg av de tre med drøyt ti centimeter større utvendig høyde enn de to europeerne. En skulle tro at dette ikke bare ga bedre bagasjeplass (det laster 488 liter og er veldig dypt i MG, 385 liter i Born og 380 liter i e-C4), men også bedre bakseteplass. Og ja, den er bra i MG, men bedre i Born og dårligst i e-C4 målt bak en 181 cm høy sjåfør. Målene er 73 cm beinplass i Born, 67 cm i MG og 65 cm i e-C4.

Ingen av bilene laster bagasje under panseret, ei heller har produsentene satt av plass til ladekablene der selv om det ville vært fullt mulig.

(Testen fortsetter etter bildegalleriet)

MG ZS - Foto: Øivind Skar
MG ZS - Foto: Øivind Skar
MG ZS - Foto: Øivind Skar
MG ZS - Foto: Øivind Skar
MG ZS - Foto: Øivind Skar
MG ZS - Foto: Øivind Skar
MG ZS - Foto: Øivind Skar
MG ZS - Foto: Øivind Skar
MG ZS - Foto: Øivind Skar
MG ZS - Foto: Øivind Skar

Borns styrke

Infotainment er viktig, og her stiller Born i en klasse for seg. Lett å finne fram i programmene på en høyt montert skjerm vridd mot føreren. Den lille instrumentskjermen byr ikke på mer informasjon enn nødvendig.

Citroën og MG gjør det unødvendig fiklete å finne fram i programmene. Her er det bare å ta en titt på skjermmenyene til Tesla og lære av dem. Pluss til Citroën e-C4 for headupdisplay.

Rekkevidde er alle elbilers kritiske punkt, og det er her Citroën nå plutselig oppleves frakjørt med ganske begrenset rekkevidde i kuldegrader og på vinterføre. Etter MGs oppgradering av batteripakken er ikke lenger rekkevidde et kritisk punkt slik det var for kineseren.

Kort og lang

Etter å ha tilbakelagt 194 km på et tverrsnitt av det norske veinettet i normal fart og mild vinterkulde, var det kun 22 km rekkevidde tilbake på e-C4, 107 km på Born og 122 km på ZS. Vår test ga følgende rekkevidde (oppgitt rekkevidde i parentes):

* MG ZS: 316 km (440 km)

* Cupra Born: 301 km (424 km)

* Citroën e-C4: 216 km (357 km)

Å trekke tilhenger viser seg å være et viktig salgsargument. Det gjør ikke Born eller e-C4

Dette med rekkevidde er naturligvis ganske individuelt, men testteamet mener verdiene vi kom fram til gir et ganske så riktig bilde av hva de tre er gode for under ikke altfor ekstreme vinterforhold.

Citroëns rekkeviddekalkulator på bilmerkets hjemmesider gjør det mulig å regne ut ganske riktig rekkevidde etter å ha lagt inn parametere som fart, utetemperatur og kjørestil. Kalkulatoren viser også at klimaanlegget stjeler 25 km rekkevidde ved normal kjørestil, minus ti utenfor bilen og 80 km fart.

Middels ladefart

Alle DC hurtiglades med forholdsvis lav ladefart maksimert til 92 kW for MG og opp til 120 kW for Born under optimale forhold. For å få ned ståtiden ved laderne burde farten vært rundt 150 kW fra 5 til 60 prosent batterikapasitet. Her er det mange bilprodusenter som har noe å lære av Tesla.

Et par spesielle detaljer. I Born betjenes vinduene foran og bak – som i ID.3 – med de samme knappene. En ekstra knapp svitsjer mellom fordørene og bakdørene. Detaljen oppleves unødvendig gjerrig.

Citroën derimot har en egen skuff og dashbordinnfelt holder til lesebrett, og ikke nok med det, men i skuffen ligger også et filter som gjør det mulig for passasjeren å bruke brettet uten at føreren ser hva som foregår på skjermen. Dette kunne bare Citroën funnet på.

Selv om Citroën e-C4 koster mest i testbilformat, vil neppe prisdifferansen avgjøre valget mellom de tre.

KONKLUSJON

Citroën e-C4 har løftet Citroën til nye høyder i Norge, og er testens mest komfortable og best utstyrte. Og den er eneste av de tre i testen som til en viss grad kan skreddersys. Selv med lavest grunnpris og lavest testpris i best utstyrte versjon, drar tilleggene prisen litt opp slik at den franske ender som dyrest. Likevel er ikke prisforskjellen avgjørende. Det er rekkevidden. Nær 100 km kortere rekkevidde enn de to andre, og i praksis bare litt over 200 km på vinterføre er snaut i 2022. Her bør produsenten oppgradere.

(Etter at denne testen ble utført har Citroën i to omganger varslet økt rekkevidde grunnet oppgradering av batteri og styringsenhet. (Red.anm.))

Før teststart var vi ytterst skeptisk til om MG ZS tålte prisøkningen på hele 80.000 kroner. Men vurdert ut fra rekkevidde som var best i testen, at bilen har størst bagasjerom før bakseteryggene legges ned og eneste som trekker tilhenger av de tre, vurderer vi MG som et godt kjøp. 7 år/150.000 km garanti løfter MG opp på samme nivå som Kia. Bra det.

Cupra Borns klare minus som null tilhenger og null taklast trekker ned, men bilen bruker minst strøm og har bra rekkevidde. Born 58 First er framfor alt den beste å sitte i, har god plass i baksetet, har best skjermteknologi, kraftigst motor, høyest ladefart, skarpest styring og er mest underholdende å kjøre. Så derfor testseier og gratulasjoner til et friskt pust av en nykommer.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS