-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Merking av dekk
Norge kommer etter når det gjelder dekkregler. Nå skal vi også få energi-, våt- og støy-merking.


Med informasjon som dette, blir det enklere å velge dekk:
Både Danmark (som var første land i Norden) Sverige og Finland har krav til E- eller e-merking av dekk. E forteller at dekkene er fremstilt etter et ECE-reglement, mens e betyr EU-direktiv.
Norge innfører endelig de samme kravene til merking nå, fra 1. januar 2010. Men det betyr at de som er e-merket, også skal være s-merket. Det betyr i denne sammenhengen at dekkene møter krav til støynivå – et område EU har jobbet med, og skrevet regler for, i ganske mange år nå.
For å gjøre det hele litt mer forvirrende, har også ECE-reglementet innført et støykrav. Også der må dekkene være utstyrt med en s for å bekrefte at de stemmer overens med regelverket. Imidlertid gjelder det bare for dekk med bredde under 185 mm når vi snakker E-merket.
Men nå nærmer vi oss det helt nye energimerke-direktivet. Målet med dette, er å fortelle om hvordan dekket bruker den energien som det tilføres, og resultatet har altså noe med forbruk, og dermed CO2-utslipp, å gjøre.
Merkingen etter den nye standarden skal være obligatorisk fra 1. november 2012 (sannsynligvis vil det også gjelde for Norge), og da blir det like enkelt å lese et dekks egenskaper, som det er å lese forbruket på de deklarasjonene som finnes over store deler av Europa – men ikke i miljø- og forbruks-bevisste Norge.
Illustrasjonen nederst i artikkelen, viser hvordan det nye merket kan komme til å se ut. Energimålet finner man under tegningen av pumpen, til venstre. 7 klasser deler man egenskapene inn i, A er selvfølgelig best.
Men for at dekkprodusentene ikke skal rote seg helt bort i bare energi-effektivitet, har man bestemt at også våtgrep-egenskapene skal presenteres på samme måte (kolonnen til høyre) samtidig som støynivået skal oppgis i absolutte verdier (nederst).
Du kan også være trygg på en ting til – når du kjøper dekk som er merket på denne måten, er du garantert å slippe unna dekk som inneholder HA-oljer. Denne effektive, men miljø-gufne ingrediensen, skal nemlig forbys i dekkproduksjon fra begynnelsen av 2010.
Du finner ikke noe merke som bekrefter dette – her er det produksjonsdatoen som forteller om akkurat denne egenskapen.
Fremdeles må du imidlertid finne ut av dimensjonene selv.