-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Egne dekk for hver bilmodell?
Audi, BMW, Mercedes, Toyota og Porsche kan snart komme med egne, typegodkjente dekk. Skal garantiene gjelde, må du bare bruke dekkene som har bilprodusentens godkjennelse.

Flere bilprodusenter ønsker at dekk også skal bli en reservedel og at det skal lages spesielle dekk til alle biler. Dekkprodusentene reagerer og frykter enda flere dekkvarianter. Forbrukerorganisasjonene mener også at utviklingen med egne dekk til hver bilmodell er negativt. Men det er en årsak til at bilprodusentene vil ha kontroll over dekkene som sitter på bilen.
Direktør Finn Tandberg i Bilimportørenes Forening (B.I.L.) mener at årsaken til mange bilprodusenters interesse for egne dekk er de nye krav som nå kommer til drivstofforbruk.
- Valg av dekk er viktig for forbruket, sier Tandberg. - I mange land settes det strengere krav til forbruk, og skal forbruket reduseres, må bilene ha de rette dekkene. Om produsenter skal garantere drivstofforbruket, må de også ha kontroll over dekkene på bilen, sier Tandberg.
De store dekkprodusentene liker utviklingen svært dårlig. Produsentene eier (som i Norge) ofte også de store dekkjedene. De frykter at om alle bilmodeller får typegodkjente dekk, vil mer og mer av dekkomsetningen flyttes fra dekkforhandlere til bilforhandlere.
En typegodkjenning av dekk vil gå ned på modell og type bil – slik at antall varianter blir enormt. Flere bilprodusenter har til vurdering om de faktisk skal merke dekk med sin egen logo og at dekkene skal få et delenummer.
Mange konsekvenser
Dekk blir en stadig mer integrert del av bilen. Kommer biler med eksklusive dekk, kan det få betydning for garantisaker. Viktig er det at bilprodusenter også typegodkjenner vinterdekk. I dag er det bare noen ytterst få bilprodusenter som har lister over anbefalte vinterdekk. Ingen har lister over anbefalte piggdekk.
PS! I følge STRO, den nordiske organisasjonen for dekk og felger, har EU foreløpig motsatt seg bilprodusentenes ønsker (red.anm.).