-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Galaxys E8
Geelys mobile lysorgel
Geely har holdt på med sitt nye premium-merke Galaxy snart et år nå. Endelig har de presentert den første rene elbilen i familien: E8.
Det er vel nesten et år siden vi fortalte deg at Geelys trettiåttende – eller noe sånt – nye bilmerke hadde sett dagens lys.
Galaxy heter det, et navn nesten like pretensiøst som Hyundais overklasse-merke Genesis. Det er da heller ikke noe som tyder på at det er Galaxy som kommer til å lyse opp nattehimmelen vår fremover.
Syv modeller
Ved lanseringen ble det fortalt at i planene lå det syv modeller i løpet av de neste to årene. Fire av dem skulle bli langtrekkende hybrider – blant dem de to som allerede er lansert: L7 SUVen og L6 sedanen.
Den tredje, E8, skulle komme i fjerde kvartal ble vi fortalt, og skulle være helt batterielektrisk.
Og der var den gitt.
Hedersplass hos Geely på den nylig avholdte bilutstillingen i Guangzhou.
Statisk ser den ikke bemerkelsesverdig ut – men den har et trick eller to oppi ermet som vi skal se.
293 cm akselavstand med utvendige mål: 501 x 192 x 147 cm – liten er det altså ikke. To motorer – 165 kW den på forhjulene, 310 fra den på bakhjulene.
45-tommers 8K skjerm og det ypperste av Snapdragons cockpit chips og en enorm regnekapasitet ombord.
Knapper vender tilbake
Litt gøy er det at pressemeldingsforfatterne legger vekt på at senter-konsollen nå inneholder en rekke integrerte trykk-knapper og brytere – plutselig er det kommet på moten igjen.
Det er bare å ta imot med begeistring.
Det blir også lagt vekt på masse smarte aero-finter, blant annet aktivt luftinntak foran sammen med 25 andre innslag som skal senke luftmotstanden.
Uten at det virker som om bilen ser spesielt attraktiv eller spennende ut.
Lysshow
Men det den har er en lysende front. Det vil si 158 små hull som kan opplyses bakfra og som ved hjelp av de overlegne regne-egenskapene kan skape oppsiktsvekkende effekter.
Overveldende hei-på-deg, eller takk-for-turen er en selvfølge – det er det andre biler som byr på også.
Men her kan du også få rennende vann fra høyre mot venstre eller motsatt, og du kan få fossefall eller illusjonen av store vannmengder som renner oppover. Den kan leke fontener eller lysorgel eller dekorasjoner til store show.
Bare fantasien setter grenser.
Haohan
Selv ville jeg heller gjerne visst litt mer om den såkalte Haohan arkitekturen, som jeg ikke har hørt tale om i annen Geely-sammenheng før. Ikke en gang i forbindelse med Lotus som allerede har vist at de gjerne går på tvers av Geelys plattform oppskrifter.
Det eneste jeg kan bidra med der, er at Dongfeng viste sin Aeolus Haohan på utstillingen i Shanghai i april – men det er åpenbart en blindvei i forhold til Geelys mysterium.
Jeg har sagt det før, det er ikke enkelt å orientere seg blant Kinas mer-eller-mindre produksjonsbiler.