Hyundai Elantra 2.0

Kjørefølelsen har tatt ett skritt, og plassen to skritt fremover. Elantra er nok et bevis på at koreanerne kutter inn på japanernes forsprang – også når det gjelder sikkerhetsutstyr.

Publisert

Først publisert i BIL 11 - 2000.

Sammenlignet med forgjengeren har den nye Elantra lagt på seg i alle retninger, og både utvendig lengde og innvendig plass legger grunnlag for at Elantra er på vei over fra kompaktklassen til mellomklassen. Vårt første bekjentskap med den nye bilen er en sedan i GLS-utgave med 2-liters motor med 141 hester. Når en første gang setter seg inn i førersetet og legger inn førstegearet, virker det som om det er late hester en har på stallen. Etter noen kilometer har en imidlertid fått mer tiltro til arbeidskapasiteten, for denne motoren må ha litt turtall for å yte sitt beste. Under 2000 o/min skjer alt svært pent og forsiktig, det er først når turtelleren passerer 3000 at hestene sparker i fra. Holdes turtallet under 4000 o/min er det heller ikke noe å utsette på lydnivået, for den nye Elantra er langt bedre støydempet enn forgjengeren.

Rommelig kupé
Førersetet har rikelige reguleringsmuligheter, og med separat høyderegulering i både bak- og forkant av setet – som riktignok ikke er
standard på grunnversjonen – er det enkelt å finne en riktig sittestilling uansett om man har korte eller lange ben. Rattet har høyderegulering, men ikke lengderegulering. Førermiljøet er oversiktlig og ryddig. I vår GLS-utgave er midtkonsoll og instrumenter rammet inn av imitert treverk.

I baksetet er det meget god benplass, og også akseptabel takhøyde. Dessuten finner vi både regulerbare hodestøtter og trepunktsbelter på alle tre bakseteplassene. Bra, Hyundai! Det rommelige baksetet har ikke gått på bekostning av bagasjerommet, for med sine 415 liter er det 90 liter større enn i forgjengeren. Hyundai har altså fått svært mye ut av en økning i akselavstanden med 6 cm.

Presist gearskift
Hjulopphenget har gjennomgått en vellykket modifisering. Det svelger skarpe ujevnheter godt, og hverken lyd eller vibrasjoner overføres i sjenerende grad til karosseri eller førersetet når tverrskjøter eller dårlig
asfalt passeres. Når svingene kommer tett merker vi at det er lagt vekt på komfort fremfor sportslige kjøreegenskaper, for fjæringen er noe myk. Styringen er ikke spesielt kontant, men heller ikke på noen måte slaskete. Gearføringen er presis og passe fast – dette er det beste gearskiftet vi til nå har opplevd i en Hyundai.

Utstyrslisten inneholder det meste som er nødvendig for en bil som tar mål av seg til å hevde seg i mellomklassen. Selv i grunnversjonen GL hører fire kollisjonsputer, automatiske beltestrammere, skivebremser på alle hjul samt lyktespylere med til standardutstyret. Det høyere utstyrsnivået GLS omfatter automatisk klimaanlegg, kjørecomputer, elektrisk regulering av utvendige speil, tåkelys foran samt regulerbar korsryggstøtte på førersetet.

Stasjonsvogn kommer ikke i overskuelig fremtid, men femdørs kombi er lansert parallelt med sedan. Bestselgeren forventes å bli femdørs GLS med 1,6-liters motor, hvor prislappen lyder på 194.950 kroner.

Hyundai Elantra 2.0 GLS sedan:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler, 4 ventiler pr sylinder. 1975 ccm. 104 kW (141 hk) v/6000 o/min. 183 Nm v/4500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak, ABS og EBD.
Dekk: 185/65 R 15.
Mål:
Lengde: 449,5 cm. Bredde: 172,0 cm. Høyde: 142,5 cm. Akselavstand: 261,0 cm. Sporvidde f/b: 148,5/147,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1293 kg. Tillatt totalvekt: 1780 kg.
Volum: Bagasjerom: 415 liter (VDA). Tank: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 9,1 sek.
Toppfart: 206 km/t
Forbruk by: 1,10 l/mil
Forbruk landevei: 0,63 l/mil
Forbruk snitt: 0,80 l/mil
CO2-utslipp: 192 g/km
Pris: kr 249.950,-
Forbruk og CO2 i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS