-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
FrP foreslår vrakpant på kr 22.000
FrP har sett på suksessen andre land har oppnådd med å øke vrakpanten. Nå foreslår de at Norge følger etter.

I formiddag fremmet stortingsrepresentant Bård Hoksrud et forslag for Stortinget om å innføre en vrakpant på 22.000 kroner for eldre biler i Norge. I Tyskland har en vrakpantaksjon satt fart i nybilsalget samtidig som en mengde eldre, forurensende biler lukes ut av trafikken.
I 1985 var gjennomsnittsalderen på de norske bilene som ble vraket mot pant 14 år. I 2007 var snittalderen steget til 19,4 år.
- Dette viser at utviklingen går i feil retning, og at det må gjøres noe straks, sier stortingsrepresentant Bård Hoksrud (FrP) til vår søsterpublikasjon BilNytt.no.
Sammen med fire andre FrP-representanter fremmet han i dag et konkret forslag for Stortinget:
Stortinget ber snarest Regjeringen legge frem en sak om vrakpant på 22.000 kroner for biler som er 20 år eller eldre.
Forslaget støttes av Bilimportørenes Landsforening og er også i tråd med det Fremtiden i Våre Hender nylig lanserte på 15.000 kroner for biler fra 1990 og eldre.
- Stadig flere EU-land øker nå vrakpanten kraftig for å redde bilbransjen, og Tyskland har gått lengst med 2.500 euro i vrakpant for biler som er eldre enn 9 år, sier Hoksrud.
Dette gjelder dersom man kjøper en ny bil som minst tilfredsstiller utslippstandarden Euro 4, eller dersom man kjøper en bil som er brukt i mindre enn et år.
Hoksrud påpeker at både Østerrike og Italia har økt vrakpanten til 1.500 euro, mens Frankrike har økt vrakpanten til 1.000 euro.
- Felles for de fleste som nå bruker vrakpanten som virkemiddel til å styrke bilbransjen, er at en utbetaling forutsetter at det kjøpes en ny bil med lavt utslipp, skriver Hoksrud i forslaget.
Han mener at de skyhøye norske engangsavgiftene vil gjøre det vanskelig for folk å erstatte vrakede biler med helt nye biler.
- Inntil videre er bedre å heve vrakpanten uten å knytte dette opp imot nybilkjøp, sier han.
- Norge har også bilindustri, og norske bildelprodusenter omsetter for milliarder av kroner. Totalt sysselsetter bilbransjen i Norge 30.000 personer direkte, og 100.000 hvis man tar med støttefunksjoner som tilbehør og annet.
- Det sviktende nybilsalget vi nå opplever gjør disse arbeidsplassene spesielt utsatte, sier Bård Hoksrud.