-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Bilenes prisutvikling 1975-2005
1975 var året da en Golf kostet 35.400 kroner. Bil var luksus og en VW Beetle 1200 kostet den nette summen av kr 26.650. De fine kunne flotte seg i en Mercedes S som kostet kr 136.200 – mens en Fiat 850 var billigste nybilen til kr 19.500. Nissan het Datsun og det ble solgt Daf, Austin, Triumph, Volga, Moskwitch og ingen hadde hørt om Mitusbishi, Hyundai eller Kia.

Nye biler blir nemlig stadig tyngre og større. Utslippet av eksos har bare sunket med 0,4 prosent. I 1980-årene hevdet bilindustrien at de i 2008 ville ha gjennomsnittutslipp av biler på 140 gram karbondioksid pr kilometer. I fjor lå tallet på 171,4 g/km – så miljøorganisasjonene er svært negative til utviklingen av nye biler.
De blir sikrere – men veier også enormt. Den nye Range Rover veier 2,5 tonn og fullastet er den så tung at bilen ikke lovlig kan kjøre over mange mindre broer i Europa.
VW Golf er blitt 60 prosent tyngre over de siste 30 årene. Den er også blitt 14 prosent lengre – men forbruket er redusert med 18 prosent.
Kan ikke fortsette
Verdens miljøorganisasjoner mener utviklingen ikke kan fortsette. Myndigheter må komme med insentiver og regler som premierer biler som tar mindre plass, veier mindre, bruker mindre og koster mindre. De kan ikke fatte hva som er så bra i å sitte i en stillestående kø i en luksusbil i forhold til en liten lett miljøbil.
- Køen er jo den samme og ventetiden lik, sier en miljøaktivist. Flere vil i første rekke sette regler for de mange store SUVer som ikke har noe i bytrafikken å gjøre.
- De bruker mer drivstoff, de forbruker mer i produksjon og skader mer ved påkjørsel. I Sverige er det aksjoner for å sette en grense for de mange SUVene som bare brukes i byen.