-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
ADAC smeller de gamle
Det er selvfølgelig ingen bombe at eldre biler er mindre kollisjonssikre enn nye, eller at air-bags faktisk kan hjelpe i visse situasjoner. Men det blir allikevel annerledes når vi får det demonstrert. Som når ADAC gjennomfører kollisjonstester med de gamle.
En Boble, en Golf II og en Golf IV har vært gjennom en del øvelser som har kulminert med at de er frontalslengt i veggen med 64 km/t.
For eksempel forteller ADAC at i forhold til Bobla har den nyeste av disse Golfene 97% lavere utslipp av skadelig eksosinnhold. Forbruket har også sunket vesentlig, fra 0,98 l/mil for Bobla til 0,79 på den nyeste Golfen. Og bremsestrekningen fra 100 tilhører også de områdene som er forbedret: 55 meter for Bobla, 47 m for Golf II og 42 m for Golf IV. Dessuten har jo ABSen hjulpet på styrbarheten under akkurat denne øvelsen.
Men det var kollisjonstesten. Både forfra, og i sidekollisjon blir det innvendige rommet i Bobla kraftig redusert. Men det som kanskje overrasker mest er at Golf II viser enda dårligere egenskaper i frontkollisjonen. Hvem skulle trodd at Bobla var sikrere enn annen generasjons Golf? Truffet fra siden viser begge disse veteranene like dårlige egenskaper, kupébredden blir omtrent halvert, mens Golf IV, med air bags i tillegg til en meget bedre struktur, får seg en fire stjerners rating.
Som sagt, ikke akkurat overraskende, men det gjør litt mer inntrykk når det vises slik.