Krever VW-kampanje stanset

Forbrukerombudet tviler på at Volkswagen BlueMotion er mer miljøvennlige enn andre biler.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere i år ble det laget "trafikkregler" for bruk av miljøbegreper i forbindelse med markedsføring av biler. Nå mener Forbrukerombudet at den annonsekampanjen Volkswagen kjører for BlueMotion, bryter mot reglene.

Forbrukerombudet har reagert og krever i et brev at importøren umiddelbart stanser kampanjen. De mener den er i strid med Markedsføringsloven.

- Vi mener at annonsekampanjen som Harald A. Møller dro i gang i forrige uke ikke er i overensstemmelse med de retningslinjer for markedsføring av biler som vi ble enige med bilbransjen om tidligere i år, sier seksjonssjef Bente Øverli i Forbrukerombudet.

- Hva er det konkret Forbrukerombudet reagerer på?

- Det er bruken av tekst og bilder i kombinasjon. Annonsekampanjen gir inntrykk av at BlueMotion-serien er mer miljøvennlig enn andre biler. Det stiller vi oss tvilende til, sier Øverli.

Hun legger til at det er Forbrukerrådet som på egenhånd har reagert i denne saken, selv om de har fått enkelte kommentarer på kampanjen.

Informasjonsdirektør Paul Hegna i Harald A. Møller sier at de stiller seg uforstående til henvendelsen fra Forbrukerombudet og er uenig i deres syn.

- Vi vil de neste ukene vurdere saken internt, og gi vårt svar i god tid før svarfristen som er satt til 16. november, sier Paul Hegna.

Powered by Labrador CMS