-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Familiens beste venn
Valget står mellom SUV, crossover, stasjonsvogn eller flerbruksbil. Hva er smartest om hele familien skal bli fornøyd?

Utvalget av biler og biltyper har økt voldsomt de siste årene.
Ikke bare har kjente biler kommet i nye utgaver, men vi har også fått helt nye biltyper.
Tradisjonelt har store stasjonsvogner vært nordmenns opplagte valg - men nå kan det hende det er på tide å tenke nytt - om man skal gjøre hele familien fornøyd.
Familens beste valg: Flerbruksbilen
Disse bilene byr på en fleksibilitet som ingen av de andre klassene er i nærheten av å matche.
Takket være at du sitter høyere og mer oppreist, kan disse bilene også være kortere og mer manøvrerbare enn stasjonsvogner.
En Volkswagen Touran er for eksempel bare 4,4 meter lang, men har likevel mye mer plass å by på i bagasjerommet (som femseter) enn den 4,77 meter lange VW Passat.
Flerbruksbilene byr også på mulighet for en ekstra seterad, selv om plassen i de bakerste setene ofte er begrenset.
STEM PÅ FOLKETS FAVORITTBIL
Noen gode valg:
Ford S-Max: Stort bedre familiebil får du ikke på det norske markedet i dag. Den er gigantisk bak som femseter. Den er fleksibel som få og kjører veldig bra. Men prisen er litt høyere enn en stasjonsvogn.
Pris med 115 hk 1,6 liters diesel, rimeligste utstyrsnivå: 355 100 kroner
LES VÅR TEST AV S-MAX HER
Volkswagen Touran: Den store fordelen til VW Touran er at den er kort, lett å manøvrere, greit priset og langt romsligere innvendig enn det kan virke som utvendig.
Pris med 105 hk 1,6 liters diesel, rimeligste utstyrsnivå: 299 870 kroner
LES VÅR TEST AV VW TOURAN MOT FORD C-MAX
Typisk norsk: Stasjonsvogn
Samme hva reklamen forteller deg, stasjonsvogn er den norske folkebilen. Vår trang til å dra med oss en uendelig mengde ting når vi skal på hytta, har gjort den til en vinner.
Lasteplass og kjøreegenskaper er stasjonsvognens klart beste egenskaper. Bakseteplassen er ofte bred – en klar fordel når barneseter og sitteputer skal stokkes.
Pass likevel på at også benplassen bak er god. Bakovervendte barneseter krever meget stor plass. Baksetet kan sjelden justeres frem og tilbake i lengderetningen i en stasjonsvogn.
Noen gode valg:
Skoda Superb: Et enormt bagasjerom og meget god plass i baksetet til bakovervendte barneseter gjør denne til en av favorittene i klassen. Det eneste som kan innvendes er at den faktisk er litt smal i baksetet. Pris med 105 hk 1,6 liters diesel, rimeligste utstyrsnivå: 291 200 kroner
LES VÅR TEST AV SKODA SUPERB
Peugeot 508 SW: Den franske nykommeren kjennes nærmest tysk med sitt stramme og direkte kjøreoppsett. I tillegg har den bra med plass bak og god kvalitetsfølelse innvendig.
Pris med 112 hk 1,6 liters diesel, rimeligste utstyrsnivå: 286 900 kroner
LES VÅR TEST AV 508 GT
Det beste fra to verdener: Crossover
Kombinasjonen av SUV-ens tøffhet, stasjonsvognens kjøreegenskaper og fleksibiliteten i en flerbruksbil har blitt et positivt bekjentskap for norske bilkjøpere.
Både i pris og størrelse plasserer de seg under SUV-ene, og tilbys ofte med drift på både to og fire hjul.
Den noe mer oppreiste sittestillingen gir bedre plassutnyttelse – spesielt i baksetet.
I likhet med i blant annet SUVen sitter du også høyere, noe som mange føler gir både bedre utsyn og en sterkere følelse av sikkerhet.
Flere av bilene har også lånt noen av de praktiske løsningene du finner hos flerbruksbilene, som muligheten til å variere seteløsningene.
HVA ER DIN FAVORITTBIL?- STEM NÅ!
Noen gode valg:
Peugeot 3008: Bilen ser nett ut, men har stor plass i kupeen. Sittestillingen er perfekt. Litt hevet over vanlige biler, men ikke så høyt som i en SUV.
Pris med 112 hk 1,6 liters diesel, rimeligste utstyrsnivå: 281 100 kroner.
LES VÅR TEST AV 3008 MOT NISSAN QASHQAI
Subaru Forester: Subaru har blant Norges mest fornøyde eiere og det er ikke uten grunn. Forester er en dønn solid praktisk bil med meget god firehjulsdrift og fremkommelighet. Plassen er ikke enorm, men helt grei for en familie på fire.
Pris med 147 hk 2 liters diesel, 4WD, rimeligste utstyrsnivå: 407 400 kroner
LES: FORESTER UTFORDRET VW TIGUAN OG FORD KUGA
Økonomivinneren: Liten stasjonsvogn
En del av de nye, kompakte stasjonsvognene har overraskende mye innvendig plass sammenlignet med de større og dyrere modellene. Det koster fort 60 000 til 70 000 kroner mer enn for den tradisjonelle stasjonsvognen.
Da får du til gjengjeld litt dårligere plass i baksetet for tre, men helt topp for to. Bagasjerommet er også litt mindre.
For noe av mellomlegget du sparer, kan du i stedet kjøpe en skiboks for turen til hytta eller den ene langturen i sommerferien.
Gode valg:
Ford Focus stasjonsvogn: Med utstyrsmuligheter på linje med langt dyrere biler og en fabelaktig kjørekomfort er Focus stasjonsvogn vårt klare førstevalg i denne klassen. Greit med plass både til bagasje og i baksetet.
Pris med 95 hk 1,6 liters diesel, rimeligste utstyrsnivå: 238 700 kroner
LES PRØVEKJØRING AV FORD FOCUS STASJONSVOGN
Opel Astra: Penest både utvendig og innvendig i klassen. Dessuten kjører den bra og har godt med plass for liten og for stor.
Pris med 95 hk 1,3 liters diesel, rimeligste utstyrsnivå: 236 900 kroner
LES: ASTRA MØTER V50, OCTAVIA OG GOLF STASJONSVOGN
Koster mer enn det smaker: SUV
SUV er bra for fremkommelighet, men er ofte dårligere på plass. En rask titt på prislistene viser at du også betaler noe over 100 000 kroner mer for en SUV enn en stasjonsvogn med tilsvarende størrelse.
På plussiden kommer firehjulsdrift og høy trekkevne.
Ulempen er at disse bilene ofte er trangere både for folk og bagasje. En SUV er også gjerne tyngre enn den klassiske stasjonsvognen, noe som fører til høyere forbruk.
Gode valg:
Kia Sportage: Selv om oversikten rundt bilen er dårlig er det meste annet med Sportage veldig bra. Både pris, syv års garanti, greie kjøreegenskaper og kul design taler for koreaneren.
Pris med 136 hk 2 liters diesel, 4WD, rimeligste utstyrsnivå: 339 900 kroner
LES KIA SPORTAGE MØTER SSANGYONG KORANDO
Volkswagen Tiguan: Den nye varianten av Tiguan leverer akkurat så godt som forventet. Bagasjeplassen er god, kjøreopplevelsen er meget bra og plassen for de bak er også helt grei til å være en SUV i dette prissegmentet.
Pris med 140 hk 2 liters diesel, 4WD, rimeligste utstyrsnivå: 387 510 kroner
TIGUAN MOT FORD KUGA OG BMW X1