-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ta vare på batteriet i kulda
Det har blitt kaldere ute, og få ting er mer deprimerende enn å høre startmotoren dra saktere og saktere rundt til du må innse at motoren ikke vil starte.

Når termometeret kryper under null er det mange batterier som trekker sitt siste sukk.
For å unngå det problemet kan du investere i et nytt og friskt batteri med masse liv eller du kan gi ditt gamle batteri litt ekstra omtanke og dermed litt lengre levetid.
Vedlikehold
- Det lønner seg alltid å bruke litt ekstra tid på vedlikehold slik at ikke batteriet gir opp for tidlig, sier Christer Svensson, Senior Product Manager hos Exide Nordic som produserer både Exide] og Sønnak]batterier.
Et batteri eldes mye raskere om det ikke blir ladet skikkelig. Et utladet batteri kan i verste fall fryse i stykker om det står ute i kulden. Det kan være nok med 5 – 10 minusgrader.
Bruk batterilader
Batteriets ladetilstand kan kontrolleres med et voltmeter. Vær oppmerksom på at batterier ikke lades like effektivt i kulden.
Derfor er det også en risiko for at batteriet mister kapasitet i løpet av vinteren. Det verste for et batteri er det når man kjører korte strekninger og har for vane å starte bilen når den er kald. Om du merker at batteriet begynner å bli dårlig, kan dette ofte fikses med en separat lader.
- Med andre ord; dersom du ikke kjører lengre strekninger regelmessig er det en god idé å lade batteriet med jevne mellomrom og da med en lader som er tilpasset det aktuelle batteriet,forteller Christer Svensson.
Du kan også kontrollere ladetilstanden med en såkalt syreprøve. Dersom det viser seg at syrevekten er betydelig lavere i en av batteriets celler sammenlignet med de andre, er det på tide å bytte batteri.
Et godt råd for å bevare batteriets kapasitet samt forberede det på kulden, er å rengjøre og smøre inn polene for å beskytte batteriet mot oksidering. Dersom batteriet kan åpnes, kan du også kontrollere væskenivået og etterfylle med destillert vann ved behov.
Pakke bort bilen?
Skal du ikke bruke batteriet denne vinteren, bør du forsikre deg om at det er fulladet før du setter det bort for lagring. Selv om batteriet ikke skal brukes, er det er viktig å huske på at det må lades opp av og til i løpet av vinteren. Selvutladningen på moderne batterier er lav, men det forekommer.