Når en Golf IV nå ruller av samlebåndet er den ikke bare blitt større enn forgjengeren – den er også billigere og har bedre finish enn noen annen Volkswagen.
PRØVEKJØRT: Når en Golf IV nå ruller av samlebåndet er den ikke bare blitt større enn forgjengeren – den er også billigere og har bedre finish enn noen annen Volkswagen.
Mens konkurrentene famler og forsøker nye design, har Volkswagen funnet sitt eget design for kompaktklassen. Golf IV skiller seg klart fra Golf I. Likevel er du aldri i tvil om at de to er i slekt. Noen mener Volkswagen overspiller når det gjelder Golfs designspråk. Jeg tror de gjør det eneste riktige når de holder på Golfs sterke identitet.
Hver gang Volkswagen har introdusert en ny Golf har det vært en større bil enn forgjengeren. Så også denne gang. Golf IV er ca 13 cm lengre enn Golf III. Bredden er økt med 4 cm, høyden med 0,9 cm og akselavstanden er blitt 3,6 cm større. Dette har gitt rom for bedre plass i både kupé og bagasjerom. 10 liter større bagasjerom er neppe særlig merkbart, men de fleste vil legge merke til at det er blitt bedre plass i baksetet.
Felles plattform Teknisk er det lite nytt i Golf. Audi A3 og Skoda Octavia har allerede vist de fleste nyhetene når det gjelder både hjuloppheng og karosseri. Galvaniserte plater i hele karosseriet gir 12 års rustgaranti, mens de øvrige garantiene – 3 år på lakk og 1 år på øvrige komponenter – ikke er endret.
Golf bygges på samme plattform som Audi A3 og Skoda Octavia, og ifølge Ferdinand Piech – og han burde vite det – kommer det ytterligere ni modeller på denne plattformen. Hjulopphengene er de samme som vi finner i A3, men krengningsstabilisatorer, fjæring og demping er selvsagt tilpasset Golf. Ifølge Volkswagen er 60% av komponentene felles for Audi A3 og Golf IV.
Annonse
Seks motorer Motorprogrammet vil i første omgang inkludere fire bensinmotorer og to dieselmotorer. Minste motor er den nye 1,4-literen med 16 ventiler, en motor vi allerede har stiftet bekjentskap med i Polo og som i Golf har 75 hk og 128 Nm dreiemoment. Det er en motor som ikke gir noe skikkelig fraspark, men som avslørte seg som fleksibel og behagelig ved normal kjøring.
Volum-selgeren blir Golf med 1,6-literen med 100 hk, samme motor som har vært bestselgeren i Golf-programmet den siste tiden. Harald A. Møller AS har også stor tro på den for Golf nye 1,8-literen med 125 hk, den samme motoren som vi kjenner fra Audi A3/A4/A6, Skoda Octavia og Passat. 1,8-literen med turbo og 150 hk i Golfprogrammet blir forbeholdt GTimodellen.
De to dieselmotorene er begge TDi-motorer (motorer med turbo og direkteinnsprøyting) og yter henholdsvis 90 og 110 hk. Volkswagen lanserte 2,3-liters VR5-motoren i Passat. Samme motor er også tilgjengelig i Golf, men den er ikke aktuell for Norge. Grunnen er åpenbar; med samme effekt som 1,8-litersmotoren med turbo, og med et påslag på drøyt 60.000 kroner i avgifter, ville den ikke vært spesielt lettselgelig. Hos Harald A. Møller AS har de derfor bestemt seg for å vente til 2,8-liters VR6-motoren med drøyt 180 hk kommer.
Høyere utstyrsnivå Volkswagen har den siste tiden rasjonalisert produksjonen betydelig, noe som har gitt store gevinster som også gir seg utslag i lavere priser. Sammenlignet med Golf III er Golf IV blitt rimeligere hvis vi samtidig tar utstyrsnivået i betraktning. Sikkerhetsutstyret er på plass. To kollisjonsputer foran pluss en sidekollisjonspute i hver forseterygg, høyt bremselys og ABS-bremser er standard på alle modeller, og nytt er at Golf endelig har fått lyktespylere. Lyktene gir assosiasjoner til Golf III, men er vesentlig mer avanserte. Separate nær- og fjernlyskastere bygd i samme enhet som blinklys og eventuelle kurve/tåkelys, er standard på alle modeller. Volkswagen bruker her en hovedlykt med klart glass og hvor lysbrytingen skjer i selve reflektoren og ikke i glasset.
Ekstrautstyret like viktig Førerplassen er ny og selv om materialene er de samme som i Passat, er dette en design skreddersydd for Golf. Rattet har både horisontal og vertikal justering, førersetet har høydejustering, oppvarmede forseter er standard. Koppholdere er også standard. Helt nytt er at Golf nå leveres med blå belysning i instrumentene, noe som også blir standard i Passat. Hvor stilig det er, får hver enkelt avgjøre. Det er i alle fall uvant og oppsiktsvekkende.
Under pressekonferansen ved lanseringen av Golf IV la Volkswagens talsmenn faktisk mer vekt på ekstrautstyret enn på standardutstyret. Mest aktuelt er kanskje prisen på klimaanlegg. Hos Harald A. Møller AS regner de med å kunne tilby elektronisk styrt klimaanlegg til samme pris som i Passat, ca 16.000 kroner, mens den manuelle varianten koster ca 12.000 kroner. Som første europeiske bil i kompaktklassen kan Golf fås med navigasjonssystem, automatisk blendbart innvendig speil og regnføler som starter vindusviskerne automatisk.
Golf kommer med fire utstyrsvarianter, Firstline, Trendline, Comfortline og Highline. Firstline er grunnmodellen, men finnes i to varianter. 1.4 Firstline er prislederen blant Golf-modellene og har bare to trepunktsbelter og to hodestøtter i baksetet.
Annonse
De første Golf IV vil være ute hos forhandlerne i november, men regn med ventetid. Harald A. Møller AS mener de kunne selge mellom 600 og 700 biler, men frykter at de ikke får flere enn 300 til 400 biler i år. Golf stasjonsvogn kommer ikke før om ett år. Nesten samtidig kommer det også omfattende endringer på Golf Cabriolet, men noe helt ny Cabriolet er det ikke snakk om. Vento blir også byttet ut og får sannsynligvis nytt navn.
Den nye Golfen ga et meget positivt førsteinntrykk. Lavere støynivå, bedre fjæringskomfort og kjøreegenskaper samt et mer tiltalende interiør og høyere utstyrsnivå, taler for at Volkswagen har fått akkurat den bilen de trenger for å holde grepet på kompaktklassen. Jeg kan love at vi kommer tilbake til test av Golf så fort det er biler tilgjengelig i Norge.