-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
GS 450h: Grønn luksus
Hvis du skal bruke en drøy million på en råsterk luksussedan, kan du vel like gjerne gjøre det med litt renere miljøsamvittighet...


Lexus GS 450h
Først publisert i BIL 7 - 2006.
De fleste luksussedaner er tunge – på grunn av størrelse, muskler og utstyr – og er gjerne stallet opp med raske og tørste hester i stort antall. Det er normalt et klart avhengighetsforhold mellom ytelse og forbruk – og bensindrevne, store sedaner viser nesten uten unntak et gjennomsnittlig forbruk på godt over literen pr mil. Det er derfor nærmest et paradoks at Lexus GS 450h, som veier 1,9 tonn og akselererer fra null til hundre på 5,9 sekunder, har et forbruk ved blandet kjøring på 0,79 liter/mil.
Svaret ligger selvfølgelig i hybridsystemet som Toyota/Lexus har videreutviklet og raffinert kontinuerlig siden den første Prius kom på markedet i 1998. Bare på det året som har gått siden Lexus lanserte RX 400h, har to betydelige detaljer endret seg:
Kontrollenheten, som inneholder en transformator/spenningsomformer, veier nå bare 20 kg og tar ikke stort mer plass enn et vanlig bilbatteri, mens den tidligere veide 35 kg og krevde 30 liter plass. Dessuten er hybridsystemet nå utstyrt med reduksjonsgear, og med totrinns utveksling får bilen i praksis mer fraspark under akselerasjon samtidig som det er mer krefter til rådighet ved høyere hastigheter. Under kjøring kan du ane at trinn to overtar ved 90 km/t, eller noe høyere avhengig av pådrag, men det er ingen gearskift som avbryter akselerasjonen. 80 til 120 går unna på 4,9 sekunder, og akselerasjonen er lineær helt opp til maks hastighet.
Antagelig er det ingen serieproduserte biler som rommer flere elektroniske/elektriske systemer enn GS 450h – og nesten alt hører til standardutstyret, det er bare soltak du kan bestille ekstra. Plassen tillater ikke å gå i detaljer, men noen smakebiter er: Den trinnløse hybridtransmisjonen er for første gang utstyrt med sekvensielt gearmodus, klimaanlegget er basert på elektrisk kompressor og vannpumpe (bedre drivstofføkonomi), stabilitetssystemet kommuniserer både med det adaptivt variable hjulopphenget og den variable rattutvekslingen, og V-sekseren er utstyrt med to injektorer for hver sylinder.
Støynivået er ekstremt lavt. Under landeveiskjøring er det et snev av hjulstøy, og vindsus i motorveihastigheter, som sniker seg inn i øregangene. Et lite bilde på hvor detaljert Lexus har gått til verks for å senke støyen, finner vi i hanskerommet. Når det åpnes skal det ikke gi fra seg mer lyd enn maks 45 desibel.
Firehjulstrekkeren RX 400h har oppnådd et meget respektabelt salgsvolum på ca 120 biler på ett år her i landet. Den bakhjulsdrevne GS-hybriden vil nok ikke trekke til seg mer enn et titall kunder i år. Lexus er i ferd med å bli synonymt med hybriddrift, ikke overraskende at det derfor vil komme også på IS. Når det skjer vil imidlertid ikke Lexusfolkene si noe om.
Kort om bilen:
Pris: kr. 1.017.000.
Motorer: 6-sylindret V-motor: 3456 ccm. 218 kW (296 hk) v/6400 o/min., 368 Nm v/4800 o/min. Permanentmagnet el-motor: 147 kW (200 hk), 275 Nm. Samlet effekt: 254 kW/ 345 hk.
Mål og vekt: LxBxH: 483 x 182 x 143 cm. Akselavstand: 285 cm. Egenvekt m/fører: 1930 kg. Tillatt totalvekt: 2355 kg. Maks. tilhengervekt: 2000 kg. Dekk: 245/40 R18. Bagasjerom: 280 liter (VDA). Tankvolum: 65 liter.
Aks. 0–100 km/t: 5,9 sek.
Toppfart: 250 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,79 l/mil.
CO2-utslipp: 186 g/km.