Moke Electric
Moke Electric
Moke Electric
Moke Electric
Moke Electric
Moke Electric
Moke Electric
Moke Electric
Moke Electric
Moke Electric
Moke Electric
Moke Electric
Moke Electric
Moke Electric
Moke Electric
Moke Electric
Moke Electric

Symbolet på engelsk moro

Et nystiftet selskap har nettopp betalt mer enn 50 millioner euro for mesteparten av Moke International og, dermed, retten til å fortsette å bygge dette symbolet på engelsk moro.

Publisert Sist oppdatert

Moke var opprinnelig ment som en gravalvorlig Mini-basert mikro-jeep for den britiske hæren.

Da den også ble tilbudt i en sivil utgave, tok det helt av.

Nærmere kom du ikke de gamle italienske Fiat 500/600-baserte beach-bilene, eller de franske Citroën Mehari/Renault Rodeo.

Men i motsetning til disse andre, har Moke overlevd i en eller annen form, ofte med meget tvilsom eiendomsrett til det glimrende merkenavnet, helt siden starten i 1964.

Selvfølgelig ble den også batterielektrisk underveis – det er en slik utgave vi snakker om nå.

EV Technology Group, som er den nye eieren, sier de akter å utvide kundekretsen for denne lille strandloppen – sannsynligvis vil det si at de regner med en del eksport også.

Muligens vil de også gjøre noe med batteripakken, 120 kilometer rekker ikke langt hvis man skal innom mer enn ett party. 80 km/t burde derimot være nok – det er det den 10,5 kW sterke motoren byr på.

Umiddelbart høres det også ut som de burde gjøre noe med prisen – £35K er så mye at man kan begynne å grine – den er ikke SÅ komplisert denne bilen.

Brigit Bardot med sine hunder i Moke

Det kan bli spennende hvis de bestemmer seg for å eksportere den til USA. For der har de allerede sin versjon, bygget av Moke America.

Du må bruke målbånd for å se at den ikke stemmer, for Moke America har konstruert sin helt egne – marginalt større i enkelte retninger, men visuelt ligger den så tett opp i originalen at det er umulig å si hvem som er ekte.

Av regulative årsaker – som det heter – er den imidlertid bygget som en Low-Speed Vehicle (40 km/t), men du skal ikke lete lenge på amerikanske fan-sider før du oppdager at denne bilen tåler ganske mye mer enn de 20 hestene den er satt opp med. Og at utveksling bytter du fortere enn på en midget-racer.

Men det som i første rekke er poenget med Moke America, er at den koster omtrent halvparten av den engelske. $21.975,-. Mindre hvis du monterer den selv.

Der har de nye engelske eierne en jobb å gjøre.

PS!

I dag har vi mottatt en pressemelding fra Moke International som forteller at de har åpnet en Casa Moke Flagship Store i rette omgivelser i Saint-Tropez på den franske rivieraen. Dermed kan vi by på en ekstra bildeserie.

Casa Moke Saint-Tropez
Casa Moke Saint-Tropez
Casa Moke Saint-Tropez
Casa Moke Saint-Tropez
Casa Moke Saint-Tropez
Casa Moke Saint-Tropez
Casa Moke Saint-Tropez
Casa Moke Saint-Tropez
Casa Moke Saint-Tropez
Casa Moke Saint-Tropez
Casa Moke Saint-Tropez
Casa Moke Saint-Tropez
Casa Moke Saint-Tropez
Powered by Labrador CMS