-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Elektrisk nykommer
Det later til at vi skal møte et nytt bilmerke på Genève-utstillingen i mars 2015. Spirra er navnet på en koreansk superbil. Som attpåtil har gjort seg elektrisk.
Det er det glitrende hollandske bladet Auto Visie som forteller at en gruppe forretningsfolk har stiftet Spirra Europa. Formålet skal være å importere den elektriske utgaven av superbilen fra sør-koreanske Oullin Motors.
Og bladet kan også fortelle at nå er den 2,7-liters twin-turbo motoren, som gir inntil 600 hester, ditchet. Til gjengjeld har den fått en helelektrisk drivlinje, som skal gi samme prestasjoner som bensinmotoren.
Og ikke bare det, det elektriske opplegget skal drive gjennom alle fire hjul, mens den «vanlige» utgaven er ren bakhjulsdriver.
Den ugreie beskjeden er selvfølgelig at bilen ventes å koste 200.000 euro!
Det er mulig denne gruppen forretningsfolk vet noe om dette markedet som ikke jeg vet, men vi kan vel være enige om at Tesla Roadster ikke ble noen kjempesuksess, og at både Mercedes og Audi ligger ganske lavt med sine hel-elektriske superbiler.
Hyundai-røtter
Men vi kan jo dra litt Spirra-historie likevel. Det startet da Han-chul Kim og kona hoppet av fra jobber ganske langt oppe i Hyundai-systemet. De startet Proto Motors, et litt avansert konsulentfirma innen bil-konstruksjon. Drømmen var selvfølgelig egen bil.
Det ble en PS-II prototype som de viste for 12 år siden – faktisk på bilutstillingen i Beijing, med masse luftige vyer om en lykkelig fremtid.
Realiteten er at prosjektet sjanglet fra gatekryss til gatekryss, inntil sjefen for noe som heter Oullim Group (aner ikke jeg heller, men folket der kommer åpenbart fra SsangYong) startet Oullim Motors og overtok hele prosjektet.
Fire runder med komplett re-design og godkjenningsarbeid og alt det som hører med gjorde at nummer-en-bilen først ble levert i 2010.
Kjent oppskrift
Forholdsvis grei oppskrift. Mye karbon oppå en stålrørsramme og med et vekt/kraft-forhold på inntil 2,4 kg/hk. Vi snakker om godt på nordsiden av 300 km/t, og jo nærmere du kommer 600 hk-alternativet, jo nærmere er du tre sekunder til hundre.
Målene er 436 x 192 x 122 på en akselavstand som måler 266 cm. Jeg er litt imponert av hjulvalget, 225/40R 19 foran og 275/40R 19 bak tyder på at det er så god balanse i bilen at mangel på noe slikt ikke behøver bli kamuflert av store dimensjon-forskjeller foran og bak.
Brembo hjelper forresten til i stopp-avdelingen og V6-motoren kommer fra Hyundai.
Til nå har bilen vært solgt hjemme, i Malaysia, Kina og Emiratene. Nå er det altså Europas tur. Det skal bli spennende.