-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Fakta om E85

E85 er drivstoff til biler som består av 85 prosent bio-etanol og 15 prosent bensin. Fordelen er at bio-etanol er en fornybar ressurs. Det stammer som oftest fra sukkerroer og trevirke.
Drivstoffet har i et par år vært i salg i Sverige. Ford har levert 15.000 biler (Focus) i Sverige – og nå kommer Saab og Volvo etter.
Nå gjøres det også forsøk med drivstoffet i Tyskland, Frankrike, England og Nederland.
Både regjeringene Bondevik og Stoltenberg har sagt ja til biodrivstoff. EU har kommet med anbefalinger om at alle land bør redusere sin avhengighet av oljebasert drivstoff. Da kan E85 bli viktig – også politisk.
Norge kan bli det nye landet der E85 blir like vanlig som bensin og diesel.
En bil med E85 på tanken bruker ca 33 prosent mer drivstoff.
Bilene har bare en tank og blandingen av etanol og bensin kommer ferdig til stasjonene..
Motoren i bilene som bruker E85 må tilpasses. Det gjelder særlig valg av materialer i drivstoffsystemet. Bilene må ha et ekstra oljeskift mellom hver service. Bilene blir noen tusen kroner dyrere når de skal tilpasses for etanol.
Om bilen skal tankes og det ikke finnes E85, kan bilen tankes med vanlig bensin. Under kjøringen merkes ingen forskjell. Det er ingen spesiell lukt fra avgassen
Dette er fakta:
15.000 svensker kjører på E85.
Nå vil norske myndigheter at vi skal gjøre det samme.
E85 (etanol og bensin) kan koste inntil 5 kroner mindre pr liter enn 95 blyfri
Men når sier myndighetene JA?
85 prosent bio-etanol + 15 prosent bensin = E85