-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Nissan med luksus-hybrid
Nissan lanserer sin første egenproduserte hybridbil. Den kommer sent, men godt.
Hybridbiler har jo tradisjonelt vært dominert av to andre japanske produsenter, Toyota (med Lexus) samt Honda. Nå har riktignok Nissan solgt en hybrid Altima i USA siden 2007, men de vitale komponentene i den er levert av Toyota.
LES MER: Nissan med Toyota-hybrid
I stedet satser Nissan og deres alliansepartner Renault hardt på el-biler, der Nissan-utgaven får betegnelse Leaf. Den skal vi stifte nærmere bekjentskap med allerede neste uke under den europeiske presselanseringen, noe vi selvsagt kommer tilbake til.
Det er derfor Nissan første egenproduserte modell som i går ble lansert i Japan. Og de velger å introdusere sin hybride drivlinje i toppmodellen.
Fuga heter den på hjemmebane, i USA og en del andre markeder heter den Inifiniti M. Hybridmodellen får betegnelse M35h.
Fullsize
Det er en stor og rommelig sedan, en konkurrent til Lexus LS600h og europeiske modeller som A8, 7-serie og S-Klasse.
Da er det tøft å kunne skryte av et snittforbruk på 0,53 liter på mila, målt etter den samme japanske syklusen hvor Toyota Crown hybrid (Lexus LS600h) har et forbruk på 0,64 l/mil.
TEST: Gigantenes kamp
Fuga Hybrid benytter Nissans Intelligent Dual Clutch Control, et intelligent system med én el-motor og to clutcher. Systemet forbinder el-motoren og 3,5-liters V6 bensinmotoren direkte til transmisjonen.
Effektivt
Systemet er enkelt, effektivt, har lav vekt og bidrar til lavt forbruk. Siden en av de to clutchene kobler el-motoren fra bensinmotoren, kan bilen kjøres rent elektrisk og utslippsfritt.
Sammenlignet med konkurrentene kan Fuga Hybrid få hjelp av el-motoren i høyere hastigheter - inntil ca 100 km/t. Og el-motoren brukes hyppig for å holde forbruket lavest mulig.
Nissan benytter et kompakt Li-ion batteri som lades raskt. Den hybride girkassen er 7-trinns og kan overstyres ved hjelp av hendler på rattet.
El-motoren har en effekt på 50 kW (68 hk) og et dreimoment på 270 Nm. VQ35HR er betegnelsen på bensinmotoren som byr på 306 hk og 350 Nm.
Foreløpig selges ikke Infiniti i Norge, men merket som startet sin tilværelse i USA er representert i flere europeiske land og har økende popularitet i bl.a. Russland og Midtøsten.