Erstatningen som aldri kom

20 år etter lanseringen av Phaeton viser Volkswagen frem en hemmelig etterfølger som aldri ble realisert.

Publisert

Phaeton var prestisjeprosjektet til den tidligere VW-sjefen Ferdinand Piëch og ble bygget ved et like prestisjetungt anlegg i Dresden – den såkalte «Glassfabrikken».

For å si det forsiktig ble den aldri noen suksess, Volkswagen oppgir ikke noe totalvolum så vi kan regne med at det ikke er noe å skryte av.

I Norge er det solgt 9 av dem gjennom offisielle kanaler i tillegg til at det er bruktimportert 19. I USA, et av de viktigste markedene for en modell som denne, endte salget ifølge MotorAuthority på 3350 eksemplarer.

Da produksjonen stoppet i 2016 oppga Volkswagen satsningen på elbiler som hovedargument, og fabrikken i Dresden bygger i dag ID-modeller. Vi ser ikke bort fra at dieselskandalen også hadde en viss innflytelse på avgjørelsen.

Men nå forteller Volkswagen at de hadde en ny generasjon Phaeton med kodenavn D2 klar i kulissene. Den er basert på MLB-plattformen med motor på langs som brukes i de fleste Audi-modeller fra A4 og oppover med forhjulsdrift som standard og quattro som opsjon.

MLB-plattformen benyttes også i Touareg, og dette kommer godt til uttrykk i Phaeton D2-interiøret. Bilen VW nå slipper bilder av var vinner av en intern designkonkurranse der tre andre alternativer ble vraket.

Den originale Phaeton ble bygget på D1-plattformen som den delte med blant annet Bentleys Flying Spur og Continental GT. Et annet fellestrekk mellom disse var W12-motoren som også for lengst har kjørt til de evige jaktmarker.

Powered by Labrador CMS