-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Renault Mégane 1,6 dCi Dynamique
Det er en studie verdt å se hva som har skjedd med Renault i Norge.
Kombinasjonen av kvalitetsproblemer tilbake på begynnelsen av dette tusentallet kombinert med endringer både hos forhandlere og importøren har ikke vært bra for merket.
Det er synd, for nye Renault Mégane er faktisk blitt en svært bra bil til en attraktiv pris. Selv om nye Mégane, i likhet med 308, har mye felles med sin forgjenger, har man lykkes med å få den til å fremstå som ny og moderne.
Kjører godt
Noen har gjort en svært god jobb på kjørefølelseslaboratoriet til Renault. Etter å ha svingt Mégane gjennom noen av våre absolutte favorittveier på indre østlandsområdet, står vi igjen med følelsen av en bil som faktisk nærmer seg Ford Focus når det kommer til kjøredynamikk.
Til tross for en liten motor, er den faktisk underholdende å kjøre når den får noe å bryne seg på. Dette har man klart å gjøre uten at det går utover komforten. Dermed har man klart å kombinere to egenskaper som ofte blir enten eller i denne type biler.
Styringen oppleves som presis og hele bilens dynamikk innbyr til å la den lange så mye ut som det er mulig med en 1,5-liters motor på 90 hester.
Balansen i bilen er også god – den understyrer mildt når du presser den, men du kan opplagt kjøre fortere gjennom svingene i Mégane enn i 308 – i hvert fall uten å føle det som en usikker operasjon.
Moderne
Utvendig er det mest fremtredene at Mégane har mistet den karakteristiske rumpa si. Det har gjort litt med lasteplassen, om du bare leser liter. Men lasterommet er lettere å utnytte enn det var i den gamle.
Det er riktig å si at formen har tatt over igjen for designen. Det oppleves kanskje som et tap for noen, men for mange som er ute etter en bil i denne klassen er det ikke noen tvil om at det er helt riktig prioritert.
Det er gjort noen viktige og riktige oppdateringer inne i Mégane. Den fremstår som langt mer moderne, både i instrumentering og når det gjelder kvalitetsfølelsen i både interiør og knapper.
Så kan man mene mye om blandingen av analog og digital instrumentering. Vår erfaring er at man relativt raskt vender seg til det – og at det da fungerer godt.
På den negative siden skal det nevnes at setene er ikke like gode som i Peugeoten.
Vår testbil er toppmodellen med en del ekstrautstyr, og føles meget velutstyrt med fartsholder, integrert håndfri til telefon, to soltak og bixenonlys med kurvefunksjon.
Totalfølelsen er at Mégane er en svært moderne bil – som i tillegg gir deg det lille ekstra når det kommer til kjøredynamikk.
Sterk nok
1,5-liters dieselen på 90 hester er ikke noen råtass. Og du må bruke den femtrinns manuelle gearkassen litt for å hente optimalt ut av bilen. Det gjør at den på våre målinger er merkbart tregere enn 308, ikke minst på mellomakselerasjon fra 50 til 80 i tredje gear.
Det den ikke tar på krefter, tar den imidlertid igjen på nøkternt forbruk. Et oppgitt CO2-utslipp på 119 gram er ganske pent for en bil i denne klassen der man egentlig ikke har gjort noen ekstraordinære ting for å spare drivstoff.