Toyota Corolla G6

Første generasjon Corolla G6 ble avspist med 1,3-litersmotoren. Det syntes vi var litt smålig. Nå har G6 fått den nye 1,6-literen, og brått er den akkurat passe sportslig.

Publisert

Ansiktsløftingen
Nå var det ikke så lett å gi Corollaen med de runde lyktene en sportslig appell, den var rett og slett for sedat og snill i formene. Den beskjedne, men svært så synlige ansiktsløftingen Corolla nå har fått, hjelper en hel del. Jeg er ikke helt enig med meg selv i om jeg synes den er blitt spesielt mye penere, men den har i alle fall fått et litt mer aggressivt utseende. Og i kombinasjon med 185/65-14 dekk på lettmetallfelger er den akkurat passe potent.

Sportslig bil
Ytelsene er det nemlig ikke noe i veien med. 110-hesteren sørger for et realt fraspark, som takket være den tettstegede sekstrinns gearkassen utnyttes bedre enn i Corollaer med femtrinns gearkasse. Dette er en sportslig bil. Instrumentene, det treekede rattet med skinn og røde sømmer, gearspak med aluminiuminnfelling og seter som klemmer på de riktige stedene, sørger for det. Førerplassen for øvrig skiller seg ikke nevneverdig fra det vi er vant til i Corolla, og kjørestillingen er meget god.

G6 er mer sportslig enn sine søsken, men ekte GTi-nivå når den ikke opp på. Motoren mangler den skikkelige snerten som en to-liter med rundt 150 hk gir, men den henger så absolutt med. Med tanke på at Toyota har greid å gi G6 en passe porsjon komfort, noe som gjør G6 til en utmerket bil også for familiens helt nødvendige transportoppgaver, er dette sportslig nok til at jeg kan stikke ut en søndagsmorgen bare for å kjøre bil. 0 til 100 km/t på under 10 sekunder er brukbart, men det er motorens drag på mellomregisteret som imponerer. Sammen med den tettstegede sekstrinnskassen er det alltid effekt og dreiemoment tilgjengelig.

Bedre dreiemoment
Mer dreiemoment over et bredere turtallsregister er merkbart. Toyota vil etter hvert tilby VVT-i motorer i alle sine personbiler. Det begynte med en sterk og arbeidsvillig enliter i Yaris, og nå finnes det VVT-i motorer med 1.3, 1.4, 1.6 og 1.8 liter sylindervolum. Variable ventiltider har til nå vært forbeholdt store motorer og dyre biler. Det var imidlertid før. Regn med at de andre produsentene vil følge Toyota på dette området. Med fireventilsteknikken godt innarbeidet, er variable ventiltider og innsug med variabelt volum neste steg. Fordelene med disse løsningene er bedre dreiemoment og trekkraft på lave turtall samtidig som motorens ytelser på høye turtall beholdes. Ved at motoren kan jobbe på lavere turtall reduseres forbruk og utslipp.

Akkurat dette siste har ikke vært noe mål for G6. Den har 5,7% høyere forbruk enn standard Corolla 1.6. Sekstrinnskassen har samme utveksling som femtrinnskassen i de fem første gearene, men en kortere sluttutveksling gjør at totalutvekslingen i høyeste gear er omtrent den samme for de to gearkassene. Det litt høyere forbruket er verdt pengene hvis det er sportslig kjørekarakter du ønsker. Under forutsetning av at du utnytter sekstrinnskassen, er nemlig G6 kvikkere i trafikken enn standard Corolla med femtrinnskasse. Det presise gearskiftet har den riktige sportslige karakteren og er lett samtidig som du kjenner at du flytter tannhjul.

Med den nye 1,6-literen har Corolla G6 har fått riktig motor og er et passe sportslig supplement til standard-Corollaene. Skal du ha en ultrasportslig Corolla må du vente, den finnes pr i dag bare som rallybil.

Powered by Labrador CMS