Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse
Alle ville ta den nærmere i øyesyn
Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse
En stolt norsk Mercedes-direktør - Johnny Kristian Danielsen
Mercedes-Benz C-Klasse
Ikke lett å få noe bilde av bilden her nei
Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-Benz C-Klasse
BilNorges utskremte var blant få norske journalister i Stuttgart i kveld

Ny C-Klasse avduket

Foran 600 journalister fra 30 land avduket i dag Mercedes sin nye C-Klasse i Stuttgart. Vi var der, her er bildene.

Publisert Sist oppdatert

LANSERING: Mercedes skal fjerne alt som smaker av gubbepreg. Nå er det ungdommen som skal få stjerner i øynene og velge Mercedes i stedet for Audi eller BMW. Ny C-Klasse mener fabrikken er den viktigste nye modellen de noensinne har lansert. For den skal bygge Mercedes nye image.

Nye og gamle

Mytene om at man må være godt voksen for å kjøpe seg ny Mercedes skal fjernes. Når den nye C-klassen står hos forhandlere 2. mai kl 08.30, er det også starten på den største kampanjen Mercedes noen gang har gjennomført i Norge. Millioner skal brukes på å få nye kunder til å vurdere en Mercedes som får en startpris på like under 400.000 kroner.

Men Mercedes sier ikke takk og farvel til sine gamle kunder. De vil ha begge kategorier. Hvordan det er mulig? Mercedes mener nye C-klassen er svaret. En bil for mange brukergrupper.

Større

- Sammenlignet med sin forgjenger har nye C-Klasse blitt 55 mm lenger og måler nå 4581 mm. Bredden er 1770 mm (+ 42 mm) og akselavstanden 2760 mm (+ 45 mm). Dette gir betydelig bedre plass i kabinen.

- De godt voksne kundene – det vil si de som er 50 + skal velge Elegance. Der står fortsatt stjerna på panseret. Innredingen oser av komfort og bilens front er verken brautende eller veldig forskjellig fra dagen Mercedes.

- Men også de som er 25 år + skal falle for Mercedes C. Da blir det biler med andre pakker, komfortutstyr og design. Grillen er mer robust – nesten lik Chrysler 300C. Stjerna på toppen av grillen er borte – og innredning og utstyr er langt mer sportslig.

- Målet er å bli vurdert side om side med BMW 3-serien og Audi A4.

- Undersøkelsen viser at de har fått aksept hos de yngre – det har ikke dagens Mercedes C-klassen.

Ikke dyrere

Mercedes lover at den nye C-klassen skal ha samme pris som dagens modell - ”nesten”. Ved lansering i mai vil man ikke ha på plass den modellen som er antatt å bli mest solgt i Norge – C200 CDi. Den kommer først etter sommerferien. Denne vil koste fra like under kr 400.000.

Men motorutvalget er stort med 4- og 6-sylindrede motorer. Neste år kommer også AMG V8. På bilutstillingen i Frankfurt i september vil Mercedes vise C-Klasse stasjonsvogn. Den kommer til Norge i første kvartal neste år. Sannsynligvis med firehjulstrekk som opsjon.

Mer krefter – bedre for miljøet

Effekten i motorene er økt noe. I 200 CDi er effekten økt med 13 prosent – mens forbruket er redusert. Ved blandet kjøring går den på 0,61 liter år mila. Det gir også mindre utslipp av CO2 og dermed lavere avgift.

Mercedes har også lagt vekt på at den nye modellen ikke skal veie en kilo mer enn dagens modell. Det til tross for at bilen er 55 mm lengre, 42 mm bredere og 21 mm høyere enn dagens modell.

Soft eller sport?

Mercedes gjør et stort nummer av at bilen har fått hel ny dynamikk og skal kunne nytes av flere. Bilen kan leveres med utstyr der det er en knapp på dashbordet der føreren kan velge mellom soft og sport.

Forskjellen beskrives med at soft er perfekt når svigermor sitter i baksetet. Hun merker ikke dårlig underlag eller dumper. Bilen bare glir og fjæringen er soft og komfortabel.

Men så er eieren alene og ønsker litt mer stivere fjøring for tøffere kjøring. Da står knappen på sport og bilen blir i følge Mercedes ”en annen å kjøre”. Vi får se når vi setter oss bak rattet for en første prøvetur om noen uker.

Fakta Mercedes C200 CDI

PRIS: ca kr. 400.000

MOTOR:

4-sylindret rekkemotor. 2148 ccm. 100 kW (136 hk) v/3800 o/min. 270 Nm v/1600-3000 o/min.

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 458 x 177 x 145 cm.

Akselavstand: 276 cm.

Egenvekt m/fører: 1560 kg.

Tillatt totalvekt: 2180 kg.

Dekk: 195/60R16.

Bagasjerom: 475 liter (VDA).

Tankvolum: 66 + 8 liter.

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 10,4 sek.

Toppfart: 215 km/t.

Forbruk blandet kjøring: 0,61 l/mil.

Konkurrenter: Audi A4 og BMW 3-serien

C-klassen kommer også som C220 CDI, C320 CDI, C190 Kompressor, C200 Kompressor, C230, C280, C350 og AMG V8 (neste år)

Kommer som stasjonsvogn i Norge i januar/februar 2008

Powered by Labrador CMS