Felles hybrid: DC+BMW

De fleste innser at fremtidens biler trenger alternative drivlinjer for å drøye restene av fossilt brennstoff. Toyota har vært pionerer på hybrid-teknologi, men nå følger stadig flere etter. For brenselcellebilene er fortsatt langt i det fjerne.

Publisert Sist oppdatert

Det er DaimlerChrysler og BMW som nå i fellesskap forteller at de skal samarbeide om utviklingen av hybride drivlinjer for premium-segmentet. De to samarbeider også med GM om et Hybrid Development Center i Troy, Michigan, noe du har lest her på BilNorge.no tidligere.

Den hybride modulen de nå utviklet er av den ”lette typen. Den er beregnet for bakhjulsdrevne biler og skal være klar for bruk i løpet av en treårsperiode.

Begge konsern har nytte av samarbeidet som skal føre til raskere kommersialisering og lavere kostnader takket være høyere volum. Selv om prinsipper utvikles i fellesskap, skal komponenter tilpasses den ulike karakteren til de to merkene.

”Samarbeidet vil styrke konkurranseevnen til de tyske produsentene hvis krav og behov i premium-segmentet er sammenfallende, sier Dr Thomas Weber, styremedlem i DaimlerChrysler. ”Dette er et segment hvor rask kommersialisering av ny teknologi er viktig.”

Teknologisk og geografisk vil samarbeidet ha sin base i Tyskland ved merkenes utviklingssentra for motorer og drivlinjer. En viktig konkurrent blir Lexus som har hybride varianter av alle sine premium-modeller.

Powered by Labrador CMS