Klorofyll? Ikke akkurat

Dette er tredje gang på litt over ti år Genève har brukt blomster og blader og andre klorofyll-assiasjoner på plakaten sin. Men er utstillingen særlig preget av frisk luft? Forbausende lite.

Publisert Sist oppdatert

Få alternative

Selvfølgelig angriper miljøvernerne Genève-utstillingen og anklager den for falsk markedsføring. Og egentlig har de vel ganske rett i at fremdeles er det ikke akkurat roser og fioler som strømmer ut av eksosanleggene.

Egentlig har de vel enda litt rettere når vi teller etter. Om noen timer åpner dørene for pressen, og det blir igjen flærr og bling-bling som står i fokus. Dette er jo tross alt et show.

Rundt 800 biler kommer til å bli vist her, og mindre enn 5 prosent vil ha en drivlinje med en alternativ oppskrift. Og disse ca. 40 bilene vil stort sett være eksperimenter og konsepter.

Med andre ord: 10 år etter at Toyota lanserte sin Prius, har fremdeles ikke bilbransjen våknet og sett at noe bør skje. Nå sier jeg ikke at Prius er svaret på noe som helst, men ingen kan protestere på at modellen er et glimrende propagandaverktøy. Flere slike, og bransjen hadde ikke vært utpekt som syndebukk i same grad som den blir det i dag.

Noen få fabrikker har reagert litt. Honda har sin hybrid, og noen fabrikker leverer biler med flexi-fuel løsning. Ikke akkurat cutting edge noen av delene.

Det folket vil ha

Vanlige biler blir tyngre og kraftigere “fordi det er det folk vil ha unnskylder bransjen seg med, og selv om de relativt sett forurenser utrolig mye mindre enn for bare ti år siden, er man fremdeles milevidt unna de 120 g/km som er et slags mål, og til og med svært langt unna målet som bransjen selv lovte å nå innen neste år.

Nå skylder de på myndighetenes krav til sikkerhet og publikums krav til komfort for å forklare at de ikke når målet. Uten samtidig å nevne at de legger ned produksjonen av avant garde biler som Audi A2, som erstattes på samlebåndet av mastodonter som Q7.

“Fordi det er det publikum etterspør”. Og alle har vel nå glemt at Audi var den første i hele verden som markedsførte en plug-in hybrid. “Ingen ville ha den”, sier de nå. Sannheten er vel at ingen visste om den.

Mot SUV-forbud?

Resultatet vil kanskje bli at 4x4 SUVer blir forbudt, akkurat som asbest og tobakksrøyking blir forbudt. Ikke le – dette er en seriøs diskusjon mange steder. Akkurat som det diskuteres hvordan bransjen skal tvinges til å bygge biler som gir oss roser og fioler gjennom eksosen.

Kanskje vil Genève-utstillingens klorofyllplakat om ti år ha større bakgrunn i virkeligheten enn dagens. For bilbransjens skyld får vi håpe på det.

Powered by Labrador CMS