-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
MyCar:
Innkjøper
Seriøse (?) kinesere
Brilliance var eneste skikkelige kineseren på Geneve-utstillingen. Representert av en importør som også definerer Norge som kommende marked.
La meg først si at disse bilene ser ikke så håpløse ut. Den eksterne kvaliteten på karosseriene så bra ut, den innvendige finishen var til dels langt over godkjent, og utseendet var også forholdsvis attraktivt, selv om det er skikkelig mainstream.
Det var tre modeller som ble vist. En coupé i ren Pininfarina-stil som heter BC3. En firedørs mellomklassemodell som heter BS4 og en ny, Mondeo-segment, som heter BS6. Begge 4-dørs sedaner. Vi snakker motorer på 2 og 2,4 liter som bygges i Kina på lisens fra Mitsubishi og vi snakker et chassis og en opphengning som Porsche har vært med på å utvikle.
HSO Motors i Luxembourg er det som har tegnet en slags Europa-kontakt med denne produsenten. 15 år gammel er bedriften, og den hadde tydeligvis vett nok til å gå både til Pininfarina og Italdesign for å få hjelp til designarbeidet. 5 år går foreløpig kontrakten ut på, med et mål på nesten 160.000 salg i denne perioden.
Det starter i år med 3000 biler solgt i Benelux, Tyskland, Østerrike, Polen og Sveits. Neste år blir det 15.000 og i 2010 skal de selge 75.000. På noen flere markeder.
Allerede i sommer skal HSO begynne å jobbe med Sør-Europa, og i 2008 står blant annet Norge, Sverige og Finland for tur, sier Hans-Ulrich Sachs, en av lederne i HSO. Japanerne brukte 20 år på å etablere seg her. Koreanerne ti. Vi regner med at kineserne vil være skikkelig på plass etter fem år, sier Sachs.
Han skal importere over Bremerhaven, der skal bilene også utstyres for de markedene de skal selges på. Selv med masse utstyr skal BS6 koste et sted mellom 20.000 og 22.000 euro, avhengig av motorvolum. Det er faktisk ganske billig, og hvis merket slipper unna miljø- og sikkerhets-spøkelset vil det utvilsomt bli en utfordrer for mange av de etablerte.