Infiniti FX45

Infiniti FX45

Infiniti FX45

Infiniti FX45

Infiniti FX45

Infiniti FX45

Infiniti FX45

Infiniti EX35

Infiniti EX35

Infiniti EX35

Infiniti EX35

Infiniti EX35

Infiniti EX35

Infiniti EX35

Infiniti EX35

Infiniti EX35

Infiniti M45

Infiniti M45

Infiniti M45

Infiniti M45

Infiniti M45

Infiniti M45

Infiniti M45

Infiniti M45

Infiniti M45

Infiniti G37 Coupé

Infiniti G37 Coupé

Infiniti G37 Coupé

Infiniti G37 Coupé

Infiniti G37 Coupé

Infiniti G37 Coupé

Infiniti G37 Coupé

Infiniti G37 Coupé

Infiniti G37 Coupé

Infiniti sikter mot Europa

Infiniti lanserer sin nye EX coupé crossover på Pebble. Samtidig gir de flere detaljer om sin Europa-satsning.

Publisert Sist oppdatert

Det er høsten 2008 Nissans luksusmerke skal starte sin europeiske offensiv. En av de fire modellene som skal selges på vårt kontinent, er den flunkende nye EX coupé crossover som i disse dager lanseres i USA i forbindelse med Pebble Beach Concours d’Elegance.

EX35 blir betegnelsen på den nye modellen når den slippes i USA om noen måneder. Som sin storebror FX er den en crossover med firehjulsdrift og fokus på design, eleganse og avansert teknologi.

Hi-tech

I sistnevnte kategori inngår verdensdebut for ”Around View Monitor (AVM) – et system som benytter fire små kameraer for å gi sjåføren ”fugleperspektiv rundt hele bilen ved parkering i trange omgivelser. Den blir også første modell med ”Scratch Shield – en selvreparerende klarlakk som fjerner små riper automatisk (se tidligere omtale).

Infiniti beskriver EX35 som en fusjon mellom en luksuriøs coupé og en sporty 4x4. Den har en lengde på 4,63 m og en bredde på 1,80 m, mens høyden i SUV-sammenheng er mer beskjedne 1,59 m. På det amerikanske kontinent leveres bilen med 3,5-liters V6-motor på 290+ hk koblet til en 5-trinns automatkasse. Ikke akkurat optimalt for norske avgifter.

Velspekket

EX35 blir velutstyrt, både når det gjelder luksus og sikkerhet. 18-tommere med 225/55 R18 dekk skal sørge for veigrepet. AWD-systemet fordeler kreftene automatisk etter behov, men på tørr asfalt skal du få inntrykk av å kjøre med bakhjulsdrift.

Spesifikasjoner for den europeiske modellen vil vi få senere. I følge Infiniti er det vanskelig å finne direkte konkurrenter siden ”EX er den første av en bølge med coupé crossovere. Men ser man på eksisterende modeller kan det være naturlig å sammenligne med BMW X3 3,0si og Audi A4 3,2 FSI quattro avant”.

Start i Genève

EX får sin Europa-debut i Genève våren 2008. Over en periode på to år fra høsten 08 skal merket så gradvis innføres i by etter by på det europeiske kontinent.

Ved lanseringen i Europa blir fire modeller tilgjengelige. I tillegg til EX er dette G-serie sedan og coupé og en etterfølger til FX som skal lanseres neste år. En erstatning for den luksuriøse M-serien vil komme til Europa i neste tiår sammen med en V6 dieselmotor for M-, EX- og FX-seriene.

Powered by Labrador CMS