Mazda i Tokyo
Premacy (Mazda5) Hybrid
Mazda i Tokyo
President Hisakazu Imaki
Mazda i Tokyo
RX-8 Hydrogen
Mazda i Tokyo
RX-8 Hydrogen
Mazda i Tokyo
RX-8 Hydrogen
Mazda i Tokyo
Premacy (Mazda5) Hybrid

Norge i tet for miljøbiler


Tokyo (BilNorge.no): Hydrogenveien mellom Oslo og Stavanger kommer nå på verdenskartet. Mazda skal produsere de første 30 hydrogenbilene som skal være med i verdens største miljøprosjekt for biler. Norge tar føringen i arbeidet med hydrogenbiler.

Publisert Sist oppdatert

HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO

Norge tar en ledende rolle når det gjelder forsøk med hydrogenbiler. Neste år starter et stort feltforsøk på den såkalte hydrogenveien mellom Oslo og Stavanger. Nå er det klart at Mazda bidrar med 30 biler i forsøket.

Og ledelsen i Mazda mener det som skjer i Norge, vil vise noe helt nytt om hydrogenbiler. Det blir nemlig verdens største feltforsøk der bilene skal ut i vanlig trafikk.

Avtalen mellom Mazda og de norske organisasjonene bak hydrogenveien skal underskrives i Tokyo 7. november. Det skjer i den norske ambassaden. Bilene vil så bli produsert og sendt til Norge.

På verdenskartet

Når presidenten for Mazda skulle holde sin tale for over tusen journalister og gjester på bilutstillingen i Tokyo, var det planene for den norske hydrogenveien som fikk størst oppmerksomhet. Han snakket om og viste bilder av veien mellom Oslo og Stavanger på en like naturlig måte som en hvilken som helst turistsjef ville gjort.

- Norge vil lede arbeidet med hydrogenbiler, sier Mazdas president, Hisakazu Imaki, og roser det norske arbeidet med hydrogenveien.

Sportsbil og MPV

De 30 bilene som skal være med det norske forsøket blir i hovedsak Mazda RX-8 med rotasjonsmotor. Men Mazda har også planer om å teste ut flerbruksbilen Mazda5 (Premacy i Japan) som blir stilt ut på messa i Tokyo i hydrogenversjon.

Mazda vil ikke bekrefte om det også vil komme Mazda 5 i det norske prøveprosjektet. Det vil bli avklart når forhandlingene med de norske samarbeidspartnerne avsluttes i Tokyo i november.

Strid om avgift

De hydrogenbilene Mazda produserer er i hybridversjon der bilen kan tankes med både bensin og hydrogen. Rekkevidden med hydrogen er for Mazda RX-8 100 km og for Mazda 5 er den 200 km. Når tanken med hydrogen er tom, vil bilen begynne å bruke bensin.

En slik kombinasjon vil medføre avgiftsproblemer i Norge da det bare er biler som går på ren hydrogen som er fri for engangsavgift.

Hydrogen er fremtiden

Ledelsen i Mazda er ikke i tvil om at hydrogen som drivstoff er fremtiden for biler. Det er bare et tidsspørsmål når drivstoffet er like vanlig som bensin og diesel. Flere bilprodusenter følger derfor hydrogenveien mellom Oslo og Stavanger med stor interesse.

Mange produsenter eksperimenterer med hydrogenbiler – men få er kommet like langt som Mazda. De har de siste årene leaset ut åtte hydrogenbiler til feltforsøk i Japan. De planlegger ingen andre tester nå enn den som skal gjennomføres i Norge. I Japan er leieprisen for en Mazda RX-8 med hydrogen 24.000 kroner i måneden.

HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO

Powered by Labrador CMS