-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Norge i tet for miljøbiler
Tokyo (BilNorge.no): Hydrogenveien mellom Oslo og Stavanger kommer nå på verdenskartet. Mazda skal produsere de første 30 hydrogenbilene som skal være med i verdens største miljøprosjekt for biler. Norge tar føringen i arbeidet med hydrogenbiler.
HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO
Norge tar en ledende rolle når det gjelder forsøk med hydrogenbiler. Neste år starter et stort feltforsøk på den såkalte hydrogenveien mellom Oslo og Stavanger. Nå er det klart at Mazda bidrar med 30 biler i forsøket.
Og ledelsen i Mazda mener det som skjer i Norge, vil vise noe helt nytt om hydrogenbiler. Det blir nemlig verdens største feltforsøk der bilene skal ut i vanlig trafikk.
Avtalen mellom Mazda og de norske organisasjonene bak hydrogenveien skal underskrives i Tokyo 7. november. Det skjer i den norske ambassaden. Bilene vil så bli produsert og sendt til Norge.
På verdenskartet
Når presidenten for Mazda skulle holde sin tale for over tusen journalister og gjester på bilutstillingen i Tokyo, var det planene for den norske hydrogenveien som fikk størst oppmerksomhet. Han snakket om og viste bilder av veien mellom Oslo og Stavanger på en like naturlig måte som en hvilken som helst turistsjef ville gjort.
- Norge vil lede arbeidet med hydrogenbiler, sier Mazdas president, Hisakazu Imaki, og roser det norske arbeidet med hydrogenveien.
Sportsbil og MPV
De 30 bilene som skal være med det norske forsøket blir i hovedsak Mazda RX-8 med rotasjonsmotor. Men Mazda har også planer om å teste ut flerbruksbilen Mazda5 (Premacy i Japan) som blir stilt ut på messa i Tokyo i hydrogenversjon.
Mazda vil ikke bekrefte om det også vil komme Mazda 5 i det norske prøveprosjektet. Det vil bli avklart når forhandlingene med de norske samarbeidspartnerne avsluttes i Tokyo i november.
Strid om avgift
De hydrogenbilene Mazda produserer er i hybridversjon der bilen kan tankes med både bensin og hydrogen. Rekkevidden med hydrogen er for Mazda RX-8 100 km og for Mazda 5 er den 200 km. Når tanken med hydrogen er tom, vil bilen begynne å bruke bensin.
En slik kombinasjon vil medføre avgiftsproblemer i Norge da det bare er biler som går på ren hydrogen som er fri for engangsavgift.
Hydrogen er fremtiden
Ledelsen i Mazda er ikke i tvil om at hydrogen som drivstoff er fremtiden for biler. Det er bare et tidsspørsmål når drivstoffet er like vanlig som bensin og diesel. Flere bilprodusenter følger derfor hydrogenveien mellom Oslo og Stavanger med stor interesse.
Mange produsenter eksperimenterer med hydrogenbiler – men få er kommet like langt som Mazda. De har de siste årene leaset ut åtte hydrogenbiler til feltforsøk i Japan. De planlegger ingen andre tester nå enn den som skal gjennomføres i Norge. I Japan er leieprisen for en Mazda RX-8 med hydrogen 24.000 kroner i måneden.
HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO