-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
MyCar:
Innkjøper
Golf på sparebluss
Volkswagen viser at også de kan sette hybridbiler i produksjon. I Genève demonstrerer de systemet i en Golf.
TDI + El + DSG
I den hybride Golf-modellen kombinerer VW en avansert dieselmotor, en elektromotor og den populære DSG gearkasse for å lage en gjerrig utgave av sin populære Golf. Den skal klare seg med et snittforbruk på 0,34 liter på mila – ifølge VW, uten at det går på bekostning av kjøregleden.
TDI-motoren er en kompakt 1,2-liter med common rail og variabel turbogeometri. Den yter 75 hk og har et maks dreiemoment på 180 Nm ved 2 200 omdreininger. I tillegg bidrar el-motoren med 27 hk og 140 Nm slik at den hybride Golfen i sum får ytelser som ikke står tilbake for konkurrentene.
90 gram
TDI-motoren har et CO2-utslipp på under 90 gram per kilometer. Når den er i funksjon sørger TDI-motoren for å lade det 45 kg tunge NMH-batteriet.
De to motorene benyttes hver for seg eller sammen, avhengig av hvor mye krefter føreren etterspør. All kraft overføres til forhjulene via den avanserte 7-trinns DSG gearkassa.
Golf TDI Hybrid er også utstyrt med start/stopp-funksjon som stanser TDI-motoren når bilen står stille i fri.
De japanske selskapene blir neppe lenge alene med sine hybridbiler, og mest interessant er det at de europeiske produsentene går i retning diesel + el i stedet for bensin + el. Det kan gi en renere fremtid.
Her er spionbilder av neste generasjon Golf