VW Golf TDI Hybrid

VW Golf TDI Hybrid

VW Golf TDI Hybrid

VW Golf TDI Hybrid

VW Golf TDI Hybrid
Informasjonsdirektør Paul Hegna i Harald A. Møller foran den nye 7-trinns DSG gearkassa og den lille elektromotoren

Golf på sparebluss

Volkswagen viser at også de kan sette hybridbiler i produksjon. I Genève demonstrerer de systemet i en Golf.



Publisert Sist oppdatert

TDI + El + DSG

I den hybride Golf-modellen kombinerer VW en avansert dieselmotor, en elektromotor og den populære DSG gearkasse for å lage en gjerrig utgave av sin populære Golf. Den skal klare seg med et snittforbruk på 0,34 liter på mila – ifølge VW, uten at det går på bekostning av kjøregleden.

TDI-motoren er en kompakt 1,2-liter med common rail og variabel turbogeometri. Den yter 75 hk og har et maks dreiemoment på 180 Nm ved 2 200 omdreininger. I tillegg bidrar el-motoren med 27 hk og 140 Nm slik at den hybride Golfen i sum får ytelser som ikke står tilbake for konkurrentene.

90 gram

TDI-motoren har et CO2-utslipp på under 90 gram per kilometer. Når den er i funksjon sørger TDI-motoren for å lade det 45 kg tunge NMH-batteriet.

De to motorene benyttes hver for seg eller sammen, avhengig av hvor mye krefter føreren etterspør. All kraft overføres til forhjulene via den avanserte 7-trinns DSG gearkassa.

Golf TDI Hybrid er også utstyrt med start/stopp-funksjon som stanser TDI-motoren når bilen står stille i fri.

De japanske selskapene blir neppe lenge alene med sine hybridbiler, og mest interessant er det at de europeiske produsentene går i retning diesel + el i stedet for bensin + el. Det kan gi en renere fremtid.

Her er spionbilder av neste generasjon Golf

Powered by Labrador CMS